Torna el curs en línia 'Top Rosies Talent', de generació de talent femení en IA

El 20 de novembre s'inicia una nova edició del 'Top Rosies Talent', un programa de generació de talent femení en Intel·ligència Artificial (IA), gratuït, que s'adreça a noies que cursen o s’han graduat recentment en una carrera STEAM. Impulsat per l'Intelligent Data Science and Artificial Intelligence Research Center (IDEAI) de la UPC, el programa inclou una formació en línia en IA, activitats de connexió amb el sector empresarial i beques per cursar el màster interuniversitari oficial en IA el curs 2023-2024.

15/11/2022

El programa 'Top Rosies Talent', impulsat per les investigadores de l'Intelligent Data Science and Artificial Intelligence Research Center (IDEAI) de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC), s'inicia el 20 de novembre i consta d’una formació de 30 hores en línia, que es pot fer de forma asíncrona, unes sessions amb role models i una fase final de reptes proposats per empreses rellevants del sector. Aquest any, les empreses que proposaran els reptes són HP i Mobile World Capital.  Per fer el curs cal inscriure's ' prèviament.

Top Rosies Talent, que és gratuït i compta amb el suport de la Direcció General de Societat Digital de la Generalitat de Catalunya i del Col·legi Oficial d’Enginyeria Informàtica de Catalunya, s’adreça a noies que cursen o s’han graduat recentment en una carrera STEAM, però també a altres perfils de dones interessades en el sector de la intel·ligència artificial (IA). En general, s'organitza per impulsar la incorporació de les dones al sector de la IA, per tant, busca orientar-les al món professional en aquest àmbit, millorant la seva formació en aquest àmbit, acostant-les a l’ecosistema català d’IA i proporcionant l’oportunitat de completar la seva formació amb una beca per cursar el màster interuniversitari en Intel·ligència Artificial (impartit conjuntament per la UPC, la Universitat de Barcelona i la Universitat Rovira i Virgili) i coordinat per la Facultat d'Informàtica de Barcelona (FIB). Ofereix, per tant, la possibilitat de fer xarxa amb investigadores i empreses del sector de la IA locals i internacionals.

Formació dissenyada per dones per a dones
El programa formatiu està dissenyat per les investigadores de l'IDEAI, sota la coordinació de la directora del centre, Karina Gibert, s'estructura en quatre capítols dedicats a la introducció general i l’ètica de la IA; el raonament i els sistemes intel·ligents de suport a la presa de decisions; el valor de la dada i l’aprenentatge automàtic, i la percepció (llenguatge visió…).

Les eines pràctiques associades es treballen de manera transversal.

Necessitat de talent femení en IA
Segons el Baròmetre de CTecno de 2021, Catalunya té 19.148 empreses al sector TIC, que generen 175.000 llocs de treball. Han facturat 29.500 milions d’euros i representen el 13,8% del PIB de Catalunya (el 2020, el sector estava només en un 7,1% del PIB). En aquest sector l'ocupació és del 95% des de fa anys. Es preveu que el sector presenti un creixement sostingut d’un 5% en els propers cinc anys, segons la tendència general a Europa i altres països del món. Segons el mateix informe, a Catalunya, el 2021 només hi havia un 8,6% de dones en aquest sector tecnològic.

L’IDEAI de la UPC aglutina una massa crítica de personal docent i investigador amb una trajectòria de gairebé 40 anys en recerca en IA, amb una experiència reconeguda en l'àmbit internacional i amb un paper destacat en el desplegament de l’estratègia catalana d’IA i la dinamització del sector. Actualment, és el centre de recerca en IA més gran d’Espanya, amb 72 investigadors permanents doctors i 150 estudiants de doctorat, amb una clara vocació de desenvolupar tecnologia amb un ús social. La  UPC, a més de ser pionera en oferir una formació completa en IA, amb grau, màster i doctorat, ha estat també la Universitat espanyola on es va llegir als anys 80 la primera tesi doctoral en aquest àmbit.

Homenatge a científiques

Top Rosies Talent vol ser també un homenatge a aquelles dones de talent en l’àmbit de la informàtica i la IA que han contribuït al desenvolupament de la tecnologia de forma significativa. Entre elles, Betty Holberton, Jean Jennings Bartik, Frances Spence, Ruth Teitelbaum, Marilyn Meltzer i Kathleen Antonelli, expertes en matemàtiques i lògica de la Moore School of Electrical Engineering de la Universitat de Pennsilvània, als Estats Units, pioneres en computació que, als anys 40, es van encarregar de la programació de l’ENIAC, el primer ordinador totalment digital.