Tres alumni UPC, entre les 100 persones més influents en Intel·ligència Artificial

Xavier Amatriain, cofundador i CTO de Curai

Oriol Vinyals, investigador principal a Google Deep Mind

Cristian Canton, cap d’intel·ligència artificial del Red Team de Facebook

Els enginyers Xavier Amatriain, Oriol Vinyals i Cristian Canton, alumni de la UPC, es troben entre les 100 persones més influents del món en Intel·ligència Artificial el 2021, segons una publicació internacional especialitzada en aquest àmbit.

01/02/2021

La llista de les 100 persones més influents en Intel·ligència Artificial (IA) és una iniciativa del butlletí especialitzat AI Newsletter, que recull personalitats referents del món de la recerca, l’empresa o els mitjans de comunicació que aporten perspectives innovadores sobre aquesta disciplina.

Els tres alumni de la UPC seleccionats en aquest llistat van estudiar a l’Escola Tècnica Superior d'Enginyeria de Telecomunicació de Barcelona (ETSEIB) i al Centre de Formació Interdisciplinària Superior (CFIS).

IA aplicada a la salut
Xavier Amatriain és titulat en Enginyeria de Telecomunicacióper la UPC i doctorat en Informàtica per la Universitat Pompeu Fabra (UPF). Reconegut pel seu treball en sistemes de recomanació i aprenentatge automàtic, ha treballat també en Multimèdia i Processament de senyal. És cofundador i CTO de la start-up Curai, centrada en el desenvolupament de serveis de salut a través de la IA.

Anteriorment, el seu treball va ser fonamental en la creació dels algoritmes de recomanació de Netflix i va dirigir l’equip d’enginyeria de Quora. Ha publicat més de 50 articles i llibres, relacionats amb l'aprenentatge automàtic, la gestió tècnica i l'enginyeria de programari.

Un referent de l’aprenentatge profund
Oriol Vinyals va cursar la doble titulació en Matemàtiques i Telecomunicacióde la UPC i posteriorment es va doctorar en Ingeniería Eléctrica e Informática a la Universitat de Berkeley (Estats Units). Actualment és investigador principal a Google Deep Mind, la filial de Google dedicada a  l’aprenentatge profund, l’aprenentatge automàtic, les xarxes neuronals i l’aprenentatge de reforç. Va crear Google AlphaStar, que aplica la IA al joc StarCraft i va aconseguir el nivell Grandmaster en derrotar un jugador professional de primer nivell.

Les seves investigacions s'han publicat a The New York Times, al Financial Times, WIRED, a la BBC, entre d'altres, i els seus articles han estat citats més de 70.000 vegades. Algunes de les seves contribucions es fan servir a sistemes de reconeixement de veu i traducció automàtica com Text-To-Speech o Google Translate, que reben milions de consultes cada dia. El 2016, el Massachussets Insitute of Technology (MIT) el va escollir com un dels 35 joves menors de 35 anys més innovadors.

Expert en ciberseguretat
Cristian Canton és investigador, desenvolupador de programari, musicòleg, pianista i escriptor. Va cursar el grau en Enginyeria de Telecomunicació a la UPC, on també es va doctorar en Enginyeria. Actualment, és el cap d’intel·ligència artificial del Red Team de Facebook, un equip de seguretat que treballa per detectar les vulnerabilitats de la plataforma. Ha estat també desenvolupador de Facebook i Microsoft, així com expert tècnic de la Comissió Europea en temes de processament d’imatges, visió per computador i aprenentatge automàtic.

És autor de nombroses publicacions en el camp de la interacció home-màquina. Entre les seves contribucions, va introduir el concepte structural annealing dins dels mètodes estadístics de Monte Carlo. Actualment combina la recerca científica amb una intensa activitat com a conferenciant i musicòleg. En aquest àmbit, és conegut per les seves contribucions al re-descobriment de músics catalans a Amèrica i a l'estudi de les migracions històriques catalanes, eixos centrals de la seva producció literària.