Tres propostes lumíniques d’estudiants de l’ETSAB i la UPC School, al Festival Llum BCN 2023

La instal·lació 'Mirrage - mirrors & passages' dels estudiants de l'ETSAB

La instal·lació 'Mirrage - mirrors & passages' dels estudiants de l'ETSAB

Render de la proposta 'Fábrica de Huellas', dels estudiants del màster de Disseny i Producció d’Espais de la UPC School
Descarregar

Render de la instal·lació 'Momentum', dels estudiants del màster Lighting Design. Disseny d'Il·luminació Arquitectònica de la UPC School
Descarregar

Tres equips d’estudiants de l’ETSAB i de la UPC School han presentat instal·lacions artístiques al Festival Llum BCN 2023, del 3 al 5 de febrer, al barri del Poblenou de Barcelona. L’equip de l’ETSAB, amb ‘Mirrage – mirrors & passage’, ha convertit un passatge en un espai calidoscòpic que juga amb la llum, el color i els reflexos, mentre que els equips de la UPC School han presentat dues propostes: ‘Fábrica de Huellas’, en què han omplert una fàbrica en desús de finestres lumíniques reutilitzades, i ‘Momentum’, en què han convidat a reflexionar sobre la instantaneïtat del món contemporani.

02/02/2023

L’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de Barcelona (ETSAB) de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC), guanyadora ex aequo del Premi Llum BCN 2022, presenta enguany Mirrage – mirrors & passage, una proposta que s'ha pogut veure al carrer Ciutat de Granada 141 (instal·lació número 28). El títol de la proposta, Mirrage, aglutina els conceptes de mirall i passatge i reflecteix la voluntat de convertir un passatge en un espai calidoscòpic que juga amb la llum, el color i els reflexos. Així, els visitants han esdevingut alhora espectadors i actors, mentre percebien i emetien colors. Com si es tractés d’una versió sofisticada del laberint de miralls d’un parc d’atraccions, Mirrage vol transportar els espectadors als jocs d’infantesa en un espai urbà. El projecte ha estat desenvolupat per un equip de 20 estudiants, amb la tutorització dels professors Carles Sala i Relja Ferusic.

La proposta dels estudiants del màster de Disseny i Producció d’Espais de la UPC School, Fábrica de Huellas (número 26), s'ha pogut veure al carrer Sancho de Ávila 3. Fábrica de Huellas és una instal·lació formada per finestres lumíniques reutilitzades i de diverses dimensions, equipades amb pantalles. Les pantalles han fet de suport de diverses propostes gràfiques, distribuïdes estratègicament en l’espai. Els visitants hi han tingut un doble rol: han estat productors d’efectes lumínics, immersos entre llums i ombres en l’interior de l’espai definit per les finestres, i també espectadors actius deambulant pels marges de la instal·lació. Una interacció que ha dotat d’una identitat efímera un espai en un entorn urbà en construcció habitualment marcat per l’oblit i la desolació. La proposta ha estat desenvolupada per un equip de 20 estudiants de la UPC School i ha estat tutoritzada per Coque Claret, Jaume Claret i Mario Corea.

També de la UPC School, 12 estudiants del màster Lighting Design. Disseny d'Il·luminació Arquitectònica han presentat la instal·lació Momentum, al Cràter del Parc del Centre del Poblenou. La proposta parteix del concepte llatí Momentum, un espai de temps efímer, i es tradueix en una instal·lació amb línies de llums i sons. La realitat multisensorial de la instal·lació, construïda per feixos de llum concentrats i intermitents, pretén ser una analogia del món en què habitem: un espai que convidi a les persones visitants a reflexionar sobre la fugacitat de les experiències viscudes, tan efímeres com la llum. El projecte ha estat tutoritzat per Toni Arola i Susana Barea.

Les propostes s'han pogut veure, del 3 al 6 de febrer, en el marc del Festival Llum BCN 2023, que l’any passat va aplegar més de 110.000 visitants.