Un nanosatèl·lit de la UPC, seleccionat per al vol inaugural de la nova generació de llançadors Ariane 6

Simulació del nanosatèl·lit  3Cat-4 en òrbita

Simulació del nanosatèl·lit 3Cat-4 en òrbita

El nanosatèl·lit 3Cat-4, creat pel NanoSat Lab de la UPC, serà una de les set càrregues útils que formarà part de la base del llançament de la missió Ariane 6 de l'Agència Espacial Europea (ESA). El 3Cat-4 és el cinquè satèl·lit de la sèrie 3Cat del NanoSat Lab, després del 3Cat-2 llançat el 2016, el 3Cat-1 llançat el 2018 i els 3Cat-5/A i 3Cat-5/B (missió FSSCat) llançats el 2020.

15/02/2022

L’Agència Espacial Europea (ESA) ha fet públics els projectes que prendran part en el llançament de la missió Ariane 6, l’evolució de l’Ariane 5, i el nanosatèl·lit 3Cat-4, de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC) serà una de les set càrregues útils que formarà part de la base d’aquest llançament. Aquest projecte va ser seleccionat a la crida “Fly your Satellite!” de l’Oficina Educacional de l’ESA al 2017. Al llarg del projecte 3Cat-4  Joan Adrià Ruiz de Azúa, doctor per la UPC, Lara Fernández , estudiant de doctorat, i Albert Morea, estudiant de màster, han coordinat l’equip d’estudiants que hi han participat.

En l’Ariane 6 són necessàries les càrregues útils, quatre experiments a bord que es fixaran a la plataforma i amb els quals s'obtindran dades valuoses fins al final de la missió, i dos implementadors a bord que acomodaran CubeSats. En col·laboració amb ArianeGroup i Arianespace, l’ESA ha detallat quins són els projectes de cadascuna de les categories i el 3Cat-4 és l’únic català.

El llançament d’Ariane 6 tindrà lloc des del port espacial europeu a la Guaiana francesa i és un pas més enllà després de l’anunci que l’ESA va fer el mes de novembre passat oferint un llançament a l’òrbita terrestre baixa per a experiments amb una massa total de fins a 80kg.

El 3Cat-4 -que és el cinquè satèl·lit de la sèrie 3Cat creats pel NanoSat Lab, després del 3Cat-2 llançat el 2016, el 3Cat-1 llançat el 2018 i els 3Cat-5/A i 3Cat-5/B (missió FSSCat) llançats el 2020- anirà a bord de l'Ariane 6, juntament amb la resta de càrregues útils CurriumOne i OOV-Cube (Alemanya), ISTSAT (Portugal), GRBBeta (Eslovàquia), SpaceCase SC-X01 (França) i Bikini Demo (França i Alemanya).

El NanoSat Lab, dirigit pel professor Adriano Camps, és un laboratori dedicat al disseny i la fabricació de càrregues útils i petits satèl·lits, ubicat al Campus Diagonal Nord de la UPC, a Barcelona, i està vinculat a l’Escola Tècnica Superior d'Enginyeria de Telecomunicació de Barcelona (ETSETB), al Centre Específic de Recerca CommSensLab-UPC i al Departament de Teoria del Senyal i Comunicacions de la Universitat.  A més, compta amb el suport de l'Institut d'Estudis Espacials de Catalunya (IEEC). Aquest laboratori és un dels actors principals en l’estratègia 'NewSpace', impulsada pel Govern català.