Xavier Fàbregas, nou director de l’EEABB

Anna Gras, directora sortint de l'EEABB, juntament el rector de la UPC, Daniel Crespo, estrenyent la mà a Xavier Fàbregas, nou director de l'Escola
Descarregar

Anna Gras, Daniel Crespo, Xavier Fàbregas i Ana B. Cortinas, secretaria general de la UPC, en el moment de la signatura
Descarregar

Xavier Fàbregas, nou director de l'EEABB
Descarregar

Xavier Fàbregas, nou director de l'EEABB, ubicada al Campus del Baix Llobregat, a Castelldefels

El professor i investigador Xavier Fàbregas Bargalló ha pres possessió com a director de l’Escola d'Enginyeria Agroalimentària i de Biosistemes de Barcelona (EEABB) de la UPC, amb seu al Campus del Baix Llobregat (Castelldefels), després d'haver estat elegit en el càrrec, el maig passat. Pren el relleu a Anna Gras, directora d'aquest centre docent en els darrers vuit anys.

22/06/2023

El 21 de juny ha tingut lloc l'acte de presa de possessió del professor Xavier Fàbregas com a director de l'Escola d'Enginyeria Agroalimentària i de Biosistemes de Barcelona (EEABB) de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC), que ha comptat amb la participació del rector acte de presa de possessió del càrrec ha comptat amb la participació de Daniel Crespo, rector de la UPC; Anna Gras Moreu, que ha estat al capdavant de l'EEABB des del mes de novembre 2015, així com de la secretària general de la Universitat, Ana B. Cortinas, que ha fet la lectura del nomenament.

Enginyer Agrònom per la Universitat de Lleida i postgraduat en Jardineria i Paisatgisme per la UPC, Xavier Fàbregas és professor del Departament d'Enginyeria Agroalimentària i Biotecnologia. Imparteix docència a l'EEABB des del 1989 i també a l'Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de Barcelona (ETSAB).

Des del 2016 i fins ara, Xavier Fàbregras ha estat cap d’estudis de l’EEABB, com a part de l’equip directiu d’Anna Gras Moreu, al capdavant d’aquest centre docent, amb seu al Campus del Baix Llobregat (Castelldefels), des del novembre del 2015.

Ha tingut una participació important en la creació del grau en Paisatgisme, la primera promoció del qual es gradua aquest curs 2022-2023.

Anteriorment, ha estat secretari acadèmic de l'EEABB (1997-2005), director del curs de postgrau en Gestió d'Espais Verds (1999-2011) de la Fundació Politècnica de Catalunya i coordinador i professor del programa de postgrau de Jardineria i Paisatgisme de la UPC (1991-1997).

És membre del Claustre Universitari de la UPC des del 2013 i ha estat membre de la mesa del Claustre del 2017 al 2021.

Pel que fa a l’activitat d’investigació, Xavier Fàbregas forma part del grup de recerca Unitat de Mecanització Agrària (UMA) de la Universitat i és expert en jardineria i paisatgisme. En aquest àmbit, ha rebut el premi X+Verd en la categoria obra divulgativa, pel seu llibre ‘Arbres de Vilafranca’, atorgat en el marc del Segon Congrés Europeu Ciutat Verda, que va tenir lloc a Barcelona l’octubre del 2007. A més, és coautor de la ‘Guia per a la Gestió del Verd Urbà’ (2021), publicada per la Diputació de Barcelona.

També és membre de l'equip redactor del Pla Espacial Urbanístic de protecció del Patrimoni i Catàleg de béns arquitectònics, històrics i ambientals de Vilafranca del Penedès (2016) i membre de l'equip de redacció del catàleg raonat d'elements patrimonials arquitectònics i naturals del Parc Güell (2018).

Equip i objectius principals
L’equip de direcció que encapçala Xavier Fàbregas està format per les professores i professors Mònica Blanco Abellán, com a cap d’estudis; Zein Kallas Calot, sotsdirector d’Infraestructures i Economia; Luís Maldonado Rius, sotsdirector de Mobilitat i Promoció, i coordinador de Paisatgisme; Joan Casals Missio, sotsdirector de Qualitat, Comunicació i Gestió Tècnica de l’Agròpolis i dels camps de pràctiques; Jordi Llop Casamada, sotsdirector de Relacions amb les Empreses, TIC i Comunicació, i  Nuria Carazo Gómez com secretària acadèmica.

L’objectiu principal d’aquest mandat és consolidar la feina feta els darrers anys en la revisió i la millora dels graus i màsters de l’EEABB i visibilitzar el centre com una escola referent en la docència agroalimentària, de biosistemes i de paisatgisme. També es treballarà en la promoció de la igualtat i la inclusió en els plans d'estudi, i en avançar en la digitalització, les noves tecnologies i l'agricultura 4.0.

Un dels grans reptes és el de millorar la infraestructura productiva de l’Agròpolis. En aquest sentit, es preveu facilitar l'experimentació agrícola, promoure el treball en xarxa amb altres centres de recerca i incrementar la interacció amb el sector productiu.

La candidatura única del professor Xavier Fàbregas va obtenir el 70,3 % dels vots ponderats, segons els resultats definitius de les eleccions a director o directora de l'EEABB, efectuades del 26 al 31 de maig, per urna electrònica.