Es tanca el projecte Unite!H2020

Trobada dels participants en el projecte Unite!H2020 a Graz

Reunió del tancament del projecte a Lisboa el passat 2 de febrer.

Projecte IRIS

El passat 13 de març ha tingut lloc la reunió de tancament en la qual han participat responsables de les universitats Unite! i els revisors de la CE, Irina Elena Tiron (EC, European Research Executive Agency) i Alis Elena Oancea (External expert, University of Oxford).

25/03/2024

Amb aquest projecte de Unite!, l’aliança a la qual pertany la Universitat Politècnica de Catalunya- Barcelona Tech (UPC), va assumir fa quatre anys el repte llançat per la Comissió Europea de desenvolupar, en sinergia amb la seva dimensió educativa, una estratègia de recerca i innovació (R+I) compartida, integrada i a llarg termini. Finançat dins del programa Horizon2020 i coordinat pel Politecnico di Torino, l’objectiu del projecte ha estat desenvolupar una agenda i un pla d'acció comuns d'R+I per a la Unite.

El projecte Unite!H2020 va finalitzar oficialment el desembre de 2023 i els seus resultats es van presentar en un esdeveniment final de difusió que va tenir lloc a Lisboa el 2 de febrer d'enguany i en el que van participat membres de la UPC implicats durant aquests anys en diferents grups de treball, com ara Mireia de la Rubia, Lidia Heredia i Meritxell Vinyas, del Servei de Suport R+I de la UPC.

A Unite!H2020 les universitats han explorat nous models de col·laboració a través de diverses iniciatives pilot que promouen canvis institucionals en diferents àmbits, com són

• Desenvolupament d'una agenda comuna d'R+I 2030, posant l'accent en l'ADN comú i la vocació compartida per abordar els grans reptes socials de les universitat Unite!
  • Desenvolupament de polítiques per enfortir el capital humà d'R+I mitjançant, per exemple, noves iniciatives de desenvolupament professional.
  • Desenvolupament de  polítiques per compartir les infraestructures de recerca (RIs).
  • Reforç de la cooperació amb els socis d'R+I no acadèmics, per exemple, desenvolupant una xarxa de centres de transferència.
  • Desenvolupament de  pràctiques integrals de Ciència Oberta basades en, per exemple, una anàlisi experimental detallada sobre l'enfocament dels nostres grups d'R+I.
  • Implicació de la ciutadania, la societat civil i les autoritats públiques en l'R+I
  • Desenvolupament de relacions amb altres aliances per a sinergies/complementaritats conjuntes.

El consorci Unite! H2020 ha estat format per Politecnico di Torino (coordinador, Itàlia), TU Darmstadt (Alemanya), Aalto University (Finlàndia), Grenoble Institute of Technology (França), KTH Royal Institute of Technology (Suècia), Universidade de Lisboa (Portugal) i  per la UPC i ha rebut fins a 2 milions d'euros del programa Horizon 2020 per a la fase pilot de tres anys de durada. Aquest finançament, complementant els fons concedits a l'aliança del programa Erasmus i els fons addicionals rebuts per diversos ministeris com el Ministeri d'Educació, Universitats i Recerca italià, ha estat crucial per a la identificació i posterior implementació d'estratègies àmplies i compartides.

Durant el seu desenvolupament, membres de la UPC han participat activament en el desenvolupament del projecte des de diferents àmbits d’expertesa. Per a la vicerectora de Política Internacional i KLO de Unite! a la UPC, Lourdes Reig, “el projecte UniteH20202 ha permès avançar cap a l'objectiu final de l'aliança, que és ser una universitat europea. Una universitat no pot existir sense recerca, per tant, a través de l’H2020 i l'enorme treball fet per desenvolupar la recerca, Unite! avança cap al seu futur com a universitat de ple dret. Des del punt de vista de la UPC, el projecte ha modificat els nostres límits i els estén al nou perímetre que constitueix l’aliança de les nou universitats. Aquest nou perímetre s'alimenta dels punts forts, l'experiència, les comunitats i la infraestructura de l'aliança, ampliant les possibilitats de la UPC en col·laboració amb Unite!."

Projecte IRIS

Un exemple és, segons Reig, la xarxa IRIS (Integrated Research and Innovation Services) “que facilita la recerca col·laborativa, a través de l'esforç conjunt de totes les oficines de suport a la recerca, transferència tecnològica, recursos humans i ciència oberta”.

Durant el IX Dialogue ena Graz del passat febrer, Lidia Herrera, del Servei de Suport a la Recerca i la Innovació de la UPC va participar en la sessió dedicada a aprofundir sobre la xarxa de Serveis Integrats de Suports a la Recerca i la Innovació (IRIS). Aquestsés un dels projectes Unite! que tindràn continuïtat en el marc del nou programa Widenning Unite! els propers anys. "Durant la trobada, els reponsables del projecte des de les universitats Unite! van explorar els darrers avanços en aquests serveis de suport i com  la xarxa IRIS está revolucionant la col·laboració i l’intercanvi de coneixements entre les universitats europees", explica Heredia.