20 projectes per transformar l'experiència d'aprenentatge a la UPC

Una de les presentacion de projectes, en la jornada del 18 d'octubre

Una de les presentacion de projectes, en la jornada del 18 d'octubre

Galàxia Aprenentatge estrena web

La Universitat ha estrenat el web de Galàxia Aprenentatge, per fer visible tot el procés de construcció col·lectiva del model docent i que té l'epicentre en l'estudiantat. En aquest web s'identifiquen els models i les metodologies d'aprenentatges més adients i eficients i es fa difusió de les activitats que duu a terme la UPC en aquest camp.

La UPC està immersa en diferents iniciatives d’innovació docent per optimitzar l’aprenentatge i millorar el rendiment acadèmic de l’estudiantat. Una bona mostra són els 20 projectes seleccionats a la Convocatòria de projectes d'innovació docent 2021, en el marc del programa Galàxia Aprenentatge. Algunes d'aquestes iniciatives s'han presentat en una jornada organitzada per l'Institut de Ciències de l'Educació (ICE), el 18 d'octubre.

23/10/2023

Els 20 projectes seleccionats a la Convocatòria d'ajuts per a la realització de projectes de millora i innovació docent de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC) són experiències diverses, moltes de les quals estan orientades a l'ús de les TIC en la docència. Els projectes van des de la creació de plataformes digitals amb continguts innovadors fins a la incorporació de la gamificació en la docència, passant pel redisseny de les pràctiques curriculars per millorar l'experiència d'aprenentatge.

Noves eines i formats
Els projectes seleccionats posen a disposició del professorat noves eines, com ara recursos per incorporar els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de Nacions Unides a la docència. Aquesta és la finalitat del projecte Toolkit on-line per a l’Impuls dels ODS a Camins, que permet avaluar i planificar les assignatures dels estudis de l'Escola de Camins (ETSECCPB) des del prisma de la sostenibilitat.

Altres projectes incorporen la gamificació en l'experiència d'aprenentatge. És el cas del Concurs Cooperatiu: GrandPrix, elaborat per un equip de docents i personal d'administració i serveis de l'Escola Politècnica Superior d'Enginyeria de Vilanova i la Geltrú (EPSEVG), l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria de Telecomunicació de Barcelona (ETSETB) i la Facultat d'Òptica i Optometria de Terrassa (FOOT). Es tracta d'un escape room virtual que proposa a l'estudiant resoldre de forma cooperativa diferents reptes vinculats a algunes assignatures.

Pel que fa a l'ús de nous formats en la docència, algunes escoles i facultats de la UPC posen a disposició de l'estudiantat una sèrie de vídeos a la plataforma Zonavídeo UPC, ja sigui per treballar continguts curriculars com competencials. Alguns exemples són el projecte ÉS el TeU DIA! Actua i fes clic a la ZonaVideo de Càlcul, de l'Escola d'Enginyeria de Barcelona Est (EEBE) i la iniciativa Material audiovisual i digital d'enginyeria de dades per a docència mixta, elaborat conjuntament per professorat de la Facultat d'Informàtica de Barcelona (FIB) i l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Industrial de Barcelona (ETSEIB). Per la seva banda, l'Escola d'Enginyeria de Telecomunicació i Aeroespacial de Castelldefels (EETAC) ofereix vídeos divulgatius en el marc del projecte Introducció de la competència de consciència digital en la titulació de Grau en Enginyeria Telemàtica

Millorar les competències
L'Escola Superior d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT) presenta un projecte innovador d'Aprenentatge Basat en Projectes (ABP) per al desenvolupament de les competències específiques de les assignatures de fase selectiva i ajut en el desenvolupament autònom.

Pel que fa a l'avaluació de l'aprenentatge, la FIB proposa la Implantació d’un learning dashboard per visualitzar i monitorar l’assoliment dels objectius d’aprenentatge en assignatures basades en el desenvolupament en equip de projectes software, així com el projecte Remote DasaLAB: Datacenter as a Laboratory for Remote Learning, per a l'aprenentatge en remot.

En aquesta mateixa línia, s'ha posat en marxa el projecte EngiMath@UPC: una eina d’autoaprenentatge i autoavaluació on line de matrius, determinants i sistemes d’equacions lineals en el context de les enginyeries. Es tracta d'un projecte conjunt de l'Escola Politècnica Superior d'Edificació de Barcelona (EPSEB), l'ETSECCPB, la FIB, l'ETSETB i l'Escola Politècnica Superior d'Enginyeria de Manresa (EPSEM).

D'altra banda, la innovació de l'aprenentatge pràctic és l'objectiu de projectes com TomaGen, de l'Escola d'Enginyeria Agroalimentària i de Biosistemes de Barcelona (EEABB), que consisteix en el disseny d’unes pràctiques transversals per ensenyar conceptes bàsics de genètica i biologia molecular en els graus en Enginyeria de Ciències Agronòmiques i en Enginyeria de Sistemes Biològics.

Innovant la docència de l'arquitectura
En l'àmbit de l'arquitectura, s'han posat en marxa diverses iniciatives. Un exemple és la Plataforma docent interactiva per a l’aprenentatge de la construcció i restauració de l’arquitectura a partir d’imatges en 360 graus, creada per professorat de l'Escola Tècnica Superior d'Arquitectura de Barcelona (ETSAB).

Una altra proposta és Projectes en paisatges culturals. Documenta Paisatge, una plataforma de material docent multimèdia creada conjuntament per professorat de l'Escola Tècnica Superior d'Arquitectura del Vallès (ETSAV), l'ETSAB i l'EEABB.

Altres projectes d'innovació docent seleccionats es poden consultar al web de l'Institut de Ciències de l'Educació (ICE). Aquests projectes s'emmarquen en Galàxia Aprenentatge, la iniciativa per repensar l'experiència d'aprenentatge de la UPC.