7.000 estudiants participaran a les activitats STEAM del curs 2023-2024

Tres alumnes a una de les activitats de l'STEAM el darrer any
Descarregar

Tres alumnes, en una de les activitats de l'STEAM el curs passat

Organitzat per la UPC i BSM (Barcelona Serveis Municipals), el programa d'activitats STEAM pretén incentivar les vocacions científiques entre l'alumnat de primària, secundària i batxillerat a través de l'experimentació lúdica.

08/09/2023

Descobrir nous secrets sobre biologia i medi natural al Zoo de Barcelona, aprofundir en el coneixement de la física al Tibidabo o fer experiments científics i tecnològics a l’Anella Olímpica i el Parc del Fòrum. Amb l’inici del nou curs acadèmic, BSM i l’Escola d’Enginyeria de Barcelona Est (EEBE) de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC) posen en marxa una nova temporada d’activitats STEAM (Ciència, Tecnologia, Enginyeria, Arts i Matemàtiques). Es tracta d’una aliança que, per setè curs consecutiu, contribueix a promoure les aptituds tecnològiques i científiques de l’alumnat de totes les etapes educatives, a través de tallers i activitats lúdiques que tenen un especial compromís amb la superació de les barreres de gènere, encara avui existents en aquestes professions. 7.000 estudiants es beneficiaran del projecte aquest curs 2023-2024.

El Zoo de Barcelona serà el primer espai que acollirà les matinals STEAM aquest curs. Serà el 16 de novembre, amb un programa d’activitats sobre biologia amb què alumnat de 1r i 2n d’ESO podrà descobrir diferents vessants de la biologia i el coneixement del medi, una proposta coincident amb l’aposta que fa el nou Model de Zoo per l’educació i la sensibilització.

Enguany la novetat del programa STEAM és el Park Güell, que per primera vegada participa en el projecte amb un programa d’activitats especialment dissenyades per a nens i nenes de 5è i 6è de primària, etapa educativa que s’incorpora al projecte. A través de diversos tallers i activitats guiades, es treballaran algunes competències curriculars en l’àmbit de les matemàtiques, la ciència i la tecnologia tot descobrint els secrets de Gaudí i l’arquitectura modernista. Amb aquesta iniciativa, el Park Güell i BSM refermen el seu compromís amb la generació de noves experiències que garanteixin el gaudí ciutadà i l’ús educatiu d’aquest espai patrimonial.

Posteriorment, el 20 de març de 2024 arribarà el torn del Parc del Fòrum, que tornarà a esdevenir un gran laboratori de ciència i tecnologia per a joves de 4t d’ESO i batxillerat, temàtiques que també es desenvoluparan al Palau Sant Jordi, en aquesta ocasió el 16 d’abril, per a estudiants de 2n i 3r d’ESO.

Les activitats STEAM d’aquest curs 2023-2024 finalitzaran el 8 de maig de 2024 al Tibidabo. El parc d’atraccions acollirà una nova edició del Fisidabo, una gran festa de la física que s’organitza juntament amb el grau d'Enginyeria Física de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria de Telecomunicació de Barcelona (ETSETB), també de la UPC, i en què nois i noies de 4t d’ESO i batxillerat posaran en pràctica els seus coneixements fent experiments a les diferents atraccions del parc.

Per a la primera tinenta d’alcaldia i presidenta de BSM, Laia Bonet, “la generació de talent és el punt de partida de la capitalitat científica de Barcelona, per això és important que la ciutat compti amb iniciatives com aquest projecte, que permet que l’alumnat s’aproximi a àmbits com la biologia, la física o la tecnologia a través de jocs i activitats lúdiques a primària i secundària. A més, les jornades STEAM posen de manifest el compromís de BSM per posar al servei de la ciutadania els grans espais emblemàtics de la ciutat que gestiona, en aquest cas a través d’activitats educatives adreçades als joves de la ciutat i també d’altres localitats”.

La directora de l’EEBE de la UPC, Adriana Farran, afirma que “és un plaer col·laborar en l’organització de les jornades STEAM, perquè, com a centre politècnic, tenim un especial interès en que les noies i els nois s’acostin a la ciència i a la tecnologia. I creiem que una de les millors maneres de fer-ho és experimentant, i, si pot ser a l’aire lliure, en un format dinàmic i divertit, molt millor. Per això, posem a disposició de l’organització dos dels nostres millors actius: el nostre professorat, que participa en el disseny d’activitats, i els nostres estudiants, que actuen com a guies en diferents tallers i que han de servir de referents per als joves participants”.

Un total de 6.832 estudiants provinents de 117 centres de Barcelona i altres localitats van participar en les activitats STEAM de BSM i la UPC el passat curs 2022-2023. Les escoles i instituts interessats en les jornades vinents encara s’hi poden inscriure al web del projecte, on es poden consultar les jornades que encara tenen places disponibles.