Els bessons digitals, protagonistes del nou pòdcast de la sèrie ‘Algorrritmes UPC’

Caràtula del pòdcast 'Els bessons digitals', amb Rolando Chacón, investigador de l'Escola de Camins

'Els bessons digitals', el nou pòdcast de la sèrie 'Algorrritmes UPC'

Ciència i tecnologia a ritme de pòdcast

'Els bessons digitals' és l'onzè epidosi de la sèrie 'Algorrritmes UPC', una iniciativa de la UPC per apropar a la ciutadania, en especial al públic jove, els darrers avenços científics i tecnològics de la mà d'investigadors i investigadores de la Universitat, i que compta amb el suport de l'Ajuntament de Barcelona i de Barcelona Activa.

'Algorrritmes UPC' està disponible a iVoox, Spotify i YouTube, on cada dimecres se’n pot escoltar un nou capítol.

El nou episodi de la sèrie de divulgació científica i tecnològica ‘Algorrritmes UPC’ està dedicat als bessons digitals, una innovadora tecnologia que permet crear representacions virtuals fidedignes de diferents sistemes físics o processos. Rolando Chacón, professor i investigador de l’Escola de Camins de la UPC, n’explica les diferents aplicacions, especialment en el seu àmbit d’expertesa: l’enginyeria civil.

19/04/2023

Us imagineu tenir una rèplica digital de qualsevol objecte o procés que existeix en el món real? No és ciència-ficció: es tracta d’una nova tecnologia, els bessons digitals, que ja s’implementa i que té infinites aplicacions. Es tracta de representacions virtuals d’objectes físics o processos que permeten interactuar-hi en el món digital i comprovar què passaria si es produís algun canvi en el món real.

Amb els bessons digitals, podem veure com afecta, per exemple, un accident en el trànsit d’una ciutat, o bé quin impacte té en una fàbrica una màquina espatllada. O saber com afectaran unes ratxes de vent inesperades en l’estabilitat d’un pont o l'efecte d'un medicament en un pacient, fins i tot abans que se'l prengui.

En el nou pòdcast de la sèrie ‘Algorrritmes UPC’, parlem d’aquesta nova tecnologia amb Rolando Chacón, professor i investigador de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria de Camins, Canals i Ports de Barcelona (ETSECCPB) de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC). Amb ell aprenem l’origen dels bessons digitals i les seves múltiples i sorprenents aplicacions, i descobrim com s’implementen ara mateix en l’enginyeria civil. De fet, l’investigador participa activament en un projecte europeu, anomenat ASHVIN, en què s’estan creant bessons digitals de deu infraestructures de diferents països: de diversos ponts de Catalunya i Extremadura, de diferents edificis de Suècia, Alemanya i Polònia, d’un aeroport a Croàcia i, fins i tot, de l’estadi olímpic de Munic.

Podeu escoltar el nou pòdcast 'Els bessons digitals' a iVoox, Spotify i YouTube.

'Algorrritmes UPC': capítols publicats