El matemàtic i professor emèrit de la UPC Sebastià Xambó, reconegut amb la Medalla RSME 2019

Descarregar

El professor emèrit de Matemàtiques de la UPC, Sebastià Xambó, que ha rebut una de les tres Medalles RSME 2019

Descarregar

L'alumni de l'FME distingit amb el premi José Luis Rubio de Francia, Joaquim Serra

Sebastià Xambó, professor emèrit de Matemàtiques de la UPC, ha rebut la Medalla de la Reial Societat de Matemàtiques d’enguany (RSME 2019), que destaca la trajectòria científica i acadèmica i el compromís amb la recerca, la divulgació i la projecció de la disciplina. D’altra banda, Joaquim Serra, ‘alumni’ de la UPC-FME, ha estat distingit amb el premi de Recerca José Luis Rubio de Francia, convocat també per l’RSME i adreçat, en quest cas, a joves investigadors.

27/06/2019

La Reial Societat de Matemàtiques ha atorgat una de les tres medalles Medalles RSME 2019 al professor emèrit Sebastià Xambó, catedràtic del Departament de Matemàtiques de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC). Sebastià Xambó ha estat guardonat per la trajectòria i el compromís amb la recerca, la divulgació i la projecció nacional i internacional de la disciplina.

Xambó ha estat guardonat juntament amb la catedràtica de Geometria yiTopologia de la Universitat del País Basc, Marisa Fernández, i el catedràtic de Matemàtica Aplicada a la Universitat Carles III de Madrid, Jesús María Sanz. Tots tres compten amb una carrera científica i acadèmica extensa i durant la qual han obtingut grans èxits en l’àmbit de les matemàtiques. Per al president de l'RSME, Francisco Marcellán, “són exemples per a les noves generacions, protagonistes de la història, del present i del futur prometedor que, sens dubte, tenen les matemàtiques a Espanya”.

Catedràtic de Teoria de la Informació i Codificació a la UPC des del 1993 i, anteriorment, d’Àlgebra a Universitat Complutense de Madrid, Sebastià Xambó ha estat així com vicerector de Sistemes d’Informació de la UPC (1998-2002) i degà de la Facultat de Matemàtiques i Estadística (FME) (2003 a 2007). Fora de la UPC, i a banda de la seva trajectòria com a docent i investigador, ha estat president de la Societat Catalana de Matemàtiques (1994-2002), organitzador a Barcelona del tercer congrés de la European Mathematical Society l’any 2000.

Compta amb més de 40 articles en Geometria Algebraica i Teoria de Codis i ha publicat diversos llibres de text avançat així com monografies de recerca. Ha estat l’impulsor principal del lloc web ‘El Árbol de las Matemáticas’ (ArbolMat), una galeria que recull els perfils científics rellevants d’investigadors i investigadores d’Amèrica Llatina, Espanya i Portugal en l’àmbit o de persones inspiradores en l’ús de les matemàtiques.

La principal motivació d’aquesta trajectòria ha estat, segons el mateix Sebastià Xambó, “la convicció de que les investigacions matemàtiques son intrínsecament valuoses, que el llenguatge matemàtic és primordial per elaborar i analitzar models i teories en les ciències i enginyeries i que el deure matemàtic, pur o aplicat, no precisa més recompensa que el goig intel·lectual que sempre regala”.

Premi a la recerca més jove
Així mateix, l’alumni de l’FME de la UPC, Joaquim Serra, ha rebut el premi d’investigació José Luis Rubio de Francia per la seva tasca com a investigador, que s’atorga als doctors i doctores en matemàtiques de menys de 32 anys que hagin realitzat el seus treballs a Espanya. Doctor en Matemàtiques i Màster en Matemàtica Aplicada per la UPC, on es va graduar també en Matemàtiques, és autor de 26 articles científics publicats en revistes de prestigi en les seves àrees de coneixement.

Ha treballat amb Alessio Figalli, matemàtic i medalla Fields 2018 que serà investit doctor "honoris causa" aquest 2019 per la UPC.

Anteriorment, ha estat distingit amb el premi SEMA Antonio Valle aquest mateix 2019; amb un ajut (l’Ambizione Fellow grant) de la Swiss National Foundation a l'Eidgenössische Technische Hochschule (ETH) de Zürich de 4 anys de durada; així com amb el premi Josep Teixidó de la Societat Catalana de Matemàtiques a la millor tesi doctoral, l’any 2016; i amb el premi Evariste Galois de la Societat Catalana de Matemàtiques a la millor tesi de màster, el 2011.