Identificats 940 punts crítics d’accessibilitat en les mapathons ‘Fora Barreres!’

Una persona en cadira de rodes participant en la 'mapathon'

Les 'mapathons' han identificat 940 punts crítics d'accessibilitat

Participants geocalitzant el punt crític identificat al mòbil
Descarregar

Els punts s'han compartit per xarxes socials i geolocalitzat, en temps real, en un mapa en línia.

Un grup de voluntaris amb cadira de rodes travessant un carrer a Lliçà d'Amunt
Descarregar

Gairebé 250 persones han participat en les vuit 'mapathons' organitzades amb motiu del Dia Internacional de les Persones amb Discapacitat

Gairebé 250 persones han participat en les vuit 'mapathons' que han detectat 940 punts crítics d’accessibilitat i que han tingut lloc en diversos municipis de Catalunya amb motiu del Dia Internacional de les Persones amb Discapacitat. Una activitat col·laborativa en què persones voluntàries recullen i comparteixen informació sobre accessibilitat fent ús d’eines TIC i sistemes d’informació geogràfica.

13/01/2022

És fàcil travessar un carrer si vas en cadira de rodes? O passejar per un determinat carrer si tens algun tipus de discapacitat visual, auditiva o cognitiva? Això és el que han comprovat unes 250 persones voluntàries que han participat en les diverses mapathons organitzades per la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC) en col·laboració amb el Col·legi d’Arquitectes de Catalunya (COAC)  amb motiu del Dia Internacional de les Persones amb Discapacitat, el passat 3 de desembre. Amb el títol de Fora barreres!, les vuit mapathons d'inclusió han servit per identificar 940 punts crítics d’accessibilitat a diferents espais i municipis de Catalunya. Uns punts que s'han compartit per xarxes socials i s’han geolocalitzat, en temps real, en un mapa en línia.

Acció simultània i col·laborativa a diversos municipis
Ajuntament, entitats socials i escoles i facultats de la UPC han participat en les diverses mapathons, que han tingut lloc a diferents localitzacions, i els resultats de les quals es poden consultar als mapes enllaçats:

Totes les mapathons, que s’emmarquen en el programa d'activitats del 50è aniversari de la UPC, han tingut lloc el 3 de desembre, excepte la de Sabadell, que es va realitzar l’11 de desembre. El pròxim 5 de febrer tindrà lloc la mapathon de Montmeló, que es va haver de posposar.

Què és una mapathon?
És una activitat col·laborativa que busca obtenir informació sobre problemes concrets mitjançant les xarxes socials i un sistema de geolocalització. En el cas de les mapathons d’inclusió, tenen com a objectiu obtenir i compartir informació sobre carències o entrebancs que impedeixen o dificulten l'accessibilitat en una zona determinada i donar-ne visibilitat, amb la finalitat d'ajudar a posar-hi remei al més aviat possible. La finalitat d'aquest tipus d'accions, obertes a la participació ciutadana, és poder identificar punts crítics, sensibilitzar sobre l'accessibilitat i utilitzar Sistemes d'Informació Geogràfica (GIS) per avançar amb l'ús d'aquestes eines per a la millora de l'accessibilitat, contribuint així a tenir ciutats i pobles més inclusius.

Cinc anys col·laborant per avançar en la inclusió
És el cinquè any consecutiu en què la UPC s’implica en l’organització de mapathons d’accessibilitat. L’any 2020 va tenir lloc la 'BETAMaphaton’, que va comptar amb la implicació dels ajuntaments de Barcelona, Cervelló, Lliçà d'Amunt, Montmeló, Sant Cugat del Vallès, Terrassa i Vilanova i la Geltrú, i la realitzada en el marc de la Festa d’Arquitectura de Les Corts. Les anteriors han estat la mapathon del Campus de la UPC a Terrassa, que va tenir lloc la tardor del 2019; la del Campus Diagonal Nord, a Barcelona, a la primavera del 2018, i, la del districte de Les Corts, també de Barcelona, que va ser la primera en realitzar-se l'any 2017.