La professora de la UPC-ESEIAAT Núria Salán presenta a Fibracat TV el programa ‘L’enginy (in)visible’®

Descarregar

La professora Núria Salán durant la gravació del primer programa ‘L’enginy (in)visible’® de Fibracat TV

La cadena en TDT Fibracat TV emetrà, a partir del proper dia 16 de setembre, el programa setmanal 'L'enginy (in)visible'®, presentat per Núria Salán, professora de l’Escola Superior d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT) de la UPC. El programa reivindica el paper de la dona en el desenvolupament científic i tecnològic de la societat, al llarg de la història, tot posant èmfasi en les que han descobert o creat productes bàsics de la nostra vida quotidiana. El programa s’emetrà cada dimecres, a les 20 hores, durant tota la temporada.

14/09/2020

Qui va inventar la xeringa amb l’ús d’una sola mà? Qui va fer la primera programació en un ordinador arcaic l’any 1843? Qui va crear el sistema que va permetre desenvolupar la tecnologia Wi-Fi? Qui eren Maria la Jueva i Hipàtia? I Josephine Cochrane o Margaret Hamilton? Tothom coneix Graham Bell, Benjamin Franklin o Thomas Alva Edison per les seves aportacions a la tecnologia, però poc o res sabem de les dones que han descobert o han inventat també productes o tecnologies que han millorat les nostres vides.

Segons explica Núria Salán, professora de l’Escola Superior d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT) de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC), "avui dia la representació femenina a les enginyeries i les carreres tècniques s’estima que es troba al voltant del 30%, tenint en compte que el percentatge seria menor si es referís a càrrecs de responsabilitat dins les empreses del sector". Entre les causes d’aquesta disparitat "hi ha manca de referents i models per la poca visibilitat que han tingut les dones en el passat de la tecnologia i la transmissió d’estereotips socials i culturals, que juguen en contra de les vocacions tècniques en allunyar l’interès de les joves per aquests temes i titulacions", assenyala Salán.

El programa 'L’enginy (in)visible‘®, produït per Fibracat, s’emetrà cada dimecres a les 20 hores i sorgeix de la necessitat de revertir aquesta situació. Núria Salán parlarà de les dones pioneres de la tecnologia contextualitzant les seves aportacions a l’època en què van viure. El programa, però, no parlarà únicament de dones que han fet història ni tampoc exclusivament dels seus invents. A més de presentar dones que han descobert o inventat productes bàsics en la nostra vida diària, també parlarà de dones que han liderat moviments o teories però que han tingut problemes per tenir reconeixement i que, fins i tot, en alguns casos, han passat desapercebudes pel sol fet de ser dones.

"La lluita per poder fer el que volien o volen ha estat una constant a les seves vides. Amb aquest programa que Fibracat TV m’ha donat l’oportunitat de presentar, volem donar a conèixer una sèrie de dones amb les seves idees, amb el seu treball i les seves aportacions a la humanitat, sense oblidar, si és el cas, l’esforç extra que han hagut de fer només per raons de gènere. El punt de vista clarament femení és el nexe d’unió del programa i els seus personatges: una visió en positiu que ens permet reforçar l’aposta per la igualtat sense caure en tòpics", conclou Salán.

Núria Salán és professora i sotsdirectora de l’ESEIAAT i presidenta de la Societat Catalana de Tecnologia. Es va doctorar en Ciències dels Materials i Enginyeria Metal·lúrgica per la UPC. Salán compta amb una amplíssima trajectòria d’activitats envers la reivindicació del paper de les dones a la tecnologia i porta més de dues dècades realitzant activitats per motivar les més joves cap als estudis d’enginyeria. L'any 2000 va ser secretària del Congrés Nacional de les Dones i l'Enginyeria a Terrassa. També ha col·laborat en totes les edicions del ‘Programa Dona’ de la UPC per apropar els estudis tecnològics a les estudiants de secundària i ara  participa al programa 'Aquí STEAM UPC', la nova iniciativa per atreure talent femení als estudis de tecnologia i enginyeria.

Al juny de 2011 va ser nomenada Coordinadora Acadèmica del Programa de Gènere de la UPC des d'on es van impulsar i implementar els successius Plans d'Igualtat d'Oportunitats i, a començaments del curs 2013-2014, va impulsar la creació del programa de mentories M2m per a estudiants de les diferents titulacions de la UPC.

L'any 2019, va impulsar, com a membre del Comitè Organitzador, l'WSCITECH 2019 (Congrés de les Dones, la Ciència i la Tecnologia) que es va organitzar els dies 6 i 7 de març a Terrassa. L'any 2017 va rebre el Premi ‘Dona i Tecnologia’ de la Fundació Orange, per la seva tasca divulgadora i propera de la tecnologia a la societat en general i a les dones en particular, i el 2019 va rebre la Menció Especial DonaTIC-divulgadora, atorgada per la Generalitat de Catalunya i el 1r Premi de Compromís Social-Igualtat de Gènere de la UPC.