La UPC, al Barcelona Deep Tech Summit 2023

La professora Alicia Casals ha participat en una taula rodona sobre robòtica

Intervenció del rector al Deep Tech Summit

Intervenció del rector al Deep Tech Summit

Els dies 28 i 29 de novembre ha tingut lloc al Palau de Congressos de Fira de Barcelona, el Barcelona Deep Tech Summit. Una trentena d’empreses sorgides de la UPC i diversos investigadors i investigadores de la Universitat han presentat avenços i tendències transformadores en transició energètica, digitalització de la indústria, connectivitat, mobilitat urbana, biomedicina i tecnologia de l’espai. Una d'elles, Nimble Diagnostics, ha estat elegida com la millor Start-up Deep Tech 2023 per dur al mercat un dispositiu mèdic, basat en microones, que monitora els stents implantats a persones amb problemes de cor i permet fer-ne seguiment.

30/11/2023

La Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC), que és un dels principals clústers de coneixement deep tech a Europa, ha estat present de manera destacada al Barcelona Deep Tech Summit (BDTS) 2023 , que ha tingut lloc els dies 28 i 29 de novembre al Palau de Congressos de Fira de Barcelona. Aquest esdeveniment ha tornat, per segon any consecutiu, a situar Barcelona com a epicentre de la innovació i el canvi tecnològic més rellevant. Ha reunirà start-ups, universitats, inversors especialitzats, institucions i experts que han per exposar i accelerar l’accés de les tecnologies al mercat.

La UPC, a més de comptar amb un potent nucli de grups de recerca que investiguen i desenvolupen innovació tecnològica en deep tech, ha impulsat diverses spin-offs i start-ups, com ara Fractus, una de les primeres que es va crear. Amb aquesta empresa, la UPC ha constituït, fa més d'un any, el Fractus-UPC Deep Tech Hub, que també ha estat present al Barcelona Deep Tech Summit. Es tracta d’un potent hub on es detecten i milloren les tecnologies 'deep tech', amb l’objectiu de desenvolupar solucions tecnològiques disruptives basades en reptes científics amb un gran potencial i impacte social. L'activitat del hub es focalitza en àrees emergents, com la biometria, la tecnologia de drons, la robòtica, la realitat virtual, els sensors intel·ligents i la micro i nanoelectrònica.

Altres empreses sorgides de la Universitat també han exposat, a través del seu estand, solucions a reptes com el canvi climàtic, la transició energètica, la connectivitat, la nova era industrial i la biomedicina. Una d'elles,  Nimble Diagnostics, ha estat escollida durant aquest esdenviment com la millor Start-up Deep Tech 2023 per part del jurat del certamen. Es tracta d'una spin-off sorgida de la UB, l’Institut Glrmans Trias i Pujol i la UPC, que ha desenvolupat un dispositiu mèdic, basat en microones, que monitorar els stents implantats a persones amb problemes de cor i quepermet fer un seguiment continu dels pacients i prevenir infarts. Altres empreses emergents que han estat presents al Deep Tech Summit són Aridditive, BeyondYou, BielGlasses, Kreios Space, LuxQuanta, Mapsi, NanoChronia, Oxyco, Process Talks, SLIMOp Space, Vaive Logistics, VincerAI i Virmedex.

També s'han dut a terme taules de debat, conferències i altres activitats, en les quals han participaran, a més de Fractus, Mitiga Solutions, Qside i l’ESA BIC Barcelona.

D’altra banda, han format part del panell de ponents del BDTS alguns investigadors i investigadores de la UPC, com ara Lluís Soler, que ha explicat l’activitat del Laboratori de l’Hidrogen i la planta pilot de producció d’hidrogen verd, recentment inaugurats, i Alícia Casals, que dirigeix el Grup de Robòtica i Visió del Centre de Recerca en Enginyeria Biomèdica (CREB) de la UPC.

El Barcelona Deep Tech Summit 2023  ha estat el marc de nombroses activitats: ponències, panells, entrevistes, debats, tallers i premis. Ha comptat amb més de 50 ponents i amb l'assitència de més d’un miler de persones. L’esdeveniment està organitzat per l’Ajuntament de Barcelona, a través de Barcelona Activa, i la UPC, que ha codirigit el congrés per part de les universitats catalanes; la Universitat de Barcelona (UB); la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB); la Universitat Pompeu Fabra (UPF) i la Universitat Oberta de Catalunya (UOC). Està coorganitzat amb la Generalitat de Catalunya, a través del Departament de Recerca i Universitats i d’ACCIÓ.

En la inauguració de l'esdeveniment, que ha tingut lloc el dia 29, a l'auditori del Palau de Congressos de Barcelona, hi han intervingut el quart tinent d'alcaldia de l'Àrea d'Economia, Hisenda i Promoció Econòmica de l’Ajuntament de Barcelona, Jordi Valls; el rector de la UPC, Daniel Crespo, en representació de les universitats; el director general d’Innovació, Economia Digital i Emprenedoria de la Generalitat de Catalunya, Lluís Juncà; i la secretària general d'Innovació del Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades, Teresa Riego.