Resoldre reptes socials des del tecnohumanisme: diàleg d'UPCArts a CASA SEAT

La CASA SEAT ha acollit el dia 31 de gener, el primer diàleg UPCArts de l'any, centrat en la iniciativa Fusion Point, l'experiència educativa innovadora impulsada per la UPC, Esade Business School i l'Istituto Europeo di Design (IED Barcelona) per donar resposta a reptes socials reals. L'acte ha comptat amb representants de les tres institucions i d'estudiants que han participat en diferents edicions del programa.

30/01/2023

Un sistema domèstic per convertir les aigües grises en aigua potable o la primera solució de xarxa intel·ligent plug-n-play dissenyada per optimitzar la distribució d'electricitat en situacions d'escassetat elèctrica. Aquestes són algunes de les solucions sorgides en el marc de Fusion Point, una iniciativa de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC), Esade Business School i l'Istituto Europeo di Design (IED Barcelona) que reuneix estudiants d'enginyeria, direcció d'empreses i disseny amb l'objectiu de cercar solucions a reptes socials reals.

Partint d'aquesta experiència educativa innovadora, el primer diàleg UPCArts del 2023 ha aprofundit en la col·laboració entre universitats i empreses per donar resposta als reptes actuals des d'una perspectiva tecnohumanista. La sessió ha tingut lloc el 31 de desembre, a CASA SEAT.

L'acte ha arrancat amb una benvinguda a càrrec de Carme Fenoll, directora de l'Àrea de Cultura i Comunitat de la UPC, i la presentació de Fusion Point per part de Markus Nordberg, head of Resources Development de l'European Organization for Nuclear Research (CERN), l'Organització Europea per a la Recerca Nuclear, i manager d'Ideasquare, que ha participat a través de videoconferència. Seguidament, hi ha hagut una taula rodona, en què han intervingut Ramon Bragós, professor de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria de Telecomunicació de Barcelona (ETSETB) de la UPC; Nanita Ferrone, directora de Fusion Point, i Marina Ojan, directora d'IED Barcelona Master School. Finalment, estudiants que han participat a diferents edicions de Fusion Point han donat a conèixer la seva experiència.

Trencar murs entre el món acadèmic, la indústria i la societat
Des de la posada en marxa del programa, que va iniciar la seva activitat el 2014 i que es va presentar formalment el 2018, Fusion Point s'ha consolidat com una experiència pedagògica capdavantera, per la qual han passat més de 800 estudiants d'enginyeria i tecnologia de la UPC, de direcció d'empreses d'Esade i de disseny de l'IED, que han aportat solucions innovadores a problemàtiques actuals, com ara el canvi climàtic o la pandèmia.

Un dels esdeveniments principals de Fusion Point és el Challenge Based Innovation (CBI), un programa d'entre 4 i 6 mesos de durada en què els equips d'estudiants de la UPC, Esade i l'IED desenvolupen projectes per resoldre problemes complexos a partir de la tecnologia i la investigació que es desenvolupa al CERN. En col·laboració amb investigadors d'aquest centre de recerca, els estudiants dissenyen solucions disruptives amb impacte social, a més de posar en pràctica les seves habilitats en un entorn emprenedor real. En la darrera edició s’han presentat solucions a reptes de salut.

En aquest marc, es desenvolupa també l’Interdisciplinary Innovation Project (I2P), finançada pel programa de recerca i innovació Horizon 2020 de la Unió Europea, en el marc de la iniciativa ATTRACT. Es tracta d'un espai de treball col·laboratiu en què els estudiants desenvolupen durant un semestre un prototip que dona resposta a un repte d'innovació d'empresa llançat pel CERN i altres organitzacions de recerca europees.