Un itinerari sensorial i adaptat a persones cegues per la Facultat de Nàutica de Barcelona

Vestíbul de la Facultat de Nàutica de Barcelona (FNB)

Sobre l’Open House Barcelona

El festival 48h Open House Barcelona és la cita més important de la capital catalana amb l'arquitectura: més de 200 edificis de tot tipus i amb diverses funcions obren les seves portes per mostrar-se a la ciutadania. L’esdeveniment es va iniciar a Londres l'any 1992, i des d'aleshores 'Open House' s'està introduint arreu del món: New York, Dublin, Galway, Tel Aviv, i des del 2010, a Barcelona.

La Facultat de Nàutica de Barcelona de la UPC ha estat l’escenari, diumenge, 28 d’octubre, d’una activitat inèdita fins ara en el marc del festival arquitectònic 48h Open House Barcelona: un itinerari adaptat a persones cegues o amb discapacitat visual amb audiodescripció i amb la possibilitat de tocar i palpar aparells i equips de navegació d’aquesta facultat emblemàtica, amb prop de 250 anys d’història.

25/10/2018

Per tercer any consecutiu, la Facultat de Nàutica de Barcelona (FNB) de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), ubicada al Pla de Palau, 18, ha obert les portes a la ciutadania amb motiu del 48h Open House Barcelona, que ha tingut lloc el cap de setmana del 27 i 28 d’octubre.

En aquesta ocasió, la Facultat ha ofert dos tipus de visita: d’una banda, la visita destinada al públic en general, en què es mostra el vestíbul, la sala d’actes i la sala de juntes de la Facultat; de l’altra, la visita a l’edifici de l’FNB a partir d’un itinerari sensorial i adaptat per a persones cegues o amb discapacitat visual, inèdita en el marc d’aquest festival.

Estudiants i estudiantes dels àmbits de l’arquitectura i belles arts, entre d’altres disciplines, han acompanyat els dos grups de visitants, que han fet un recorregut amb explicacions del guia especialitzat en audiodescripció, Gonzalo Iturregui, i que integra la percepció tàctil d’aparells i equips de navegació marítima: maquetes de vaixells, prototips, timons, maquinària, instrumentació, etc.

Alguns d'aquests elements han estat creats especialment per aquest itinerari amb la col·laboració de l'equip directiu de la Facultat, com ara una maqueta tàctil de les dues plantes de l’edifici per ajudar a entendre la volumetria interior, o la fotografia en relleu del vaixell que presideix el vestíbul a fi d’explicar-ne la importància en l'evolució històrica d'aquesta construcció, una dels més emblemàtiques del Port de Barcelona, segons els organitzadors del festival.

L’edifici de l’FNB és obra de Joaquim Vilaseca i Adolf Florensa. Construït durant el període 1930-1933, es va aixecar ja amb la voluntat d’albergar l’Escola de Nàutica, fundada l’any 1769 per reprendre la tradició marítima, al lloc on hi havia hagut el Portal del Mar. Es tracta d’una construcció aïllada, de planta rectangular i que segueix un estil classicista inspirat en l’edifici de la Llotja de Mar.

Visites a l'FNB: