Un projecte de la UPC per introduir la perspectiva de gènere en la docència en l’àmbit STEM, menció M. Encarna Sanahuja Yll del Govern

Descarregar

Les professores de la UPC Amaia Lusa i Núria Castell han recollit la distinció del Govern de la Generalitat de Catalunya, el 23 de setembre, a la Universitat de Girona

El projecte ‘Disseny, elaboració i disseminació de recursos per a la introducció de la perspectiva de gènere a la docència en l’àmbit STEM’, coordinat per la professora de la UPC Amaia Lusa, ha estat distingit pel Govern de la Generalitat amb la menció M. Encarna Sanahuja Yll. Es tracta d’un premi que reconeix l’excel·lència en la inclusió de la perspectiva de gènere en la pràctica docent universitària.

23/09/2021

La iniciativa ‘Disseny, elaboració i disseminació de recursos per a la introducció de la perspectiva de gènere a la docència en l’àmbit STEM’ de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC) ha estat premiat per contribuir a avançar en la incorporació de la perspectiva de gènere tant en l’activitat acadèmica com per mitjà d’accions de suport a altres universitats, projectes europeus, jornades i cursos de formació.

La iniciativa s’emmarca en el projecte europeu 'Gender Equality in Engineering through Communication and Commitment' (GEECCO), que té com objectiu incorporar la perspectiva de gènere en la docència. Desenvolupat entre el maig del 2017 i l’abril del 2021, ha contribuït al desplegament del tercer Pla d’Igualtat de gènere a la UPC (2016-2020) i al disseny del quart pla (2021-2026).

El treball desenvolupat en el projecte guardonat s’ha centrat en tres grans àmbits:

• en la presa de decisions, per incrementar el nombre de dones en òrgans i càrrecs de decisió i incorporar la perspectiva de gènere al processos de decisió
  • en la carrera acadèmica, amb l’objectiu d’incrementar el nombre de dones en tots els col·lectius, àmbits de coneixement i nivells i categories de la UPC, donar més visibilitat a les dones i a llurs aportacions i posar en marxa accions, campanyes, formacions i protocols per sensibilitzar, prevenir l’assetjament i actuar quan hi ha casos;
  • i en la perspectiva de gènere a la docència i a la recerca, per evidenciar la rellevància social dels coneixements i les tecnologies, vetllar perquè l’estudiantat busqui solucions tecnològiques sense biaixos de gènere; i promoure el desenvolupament de competències que evitin la ceguesa al gènere en la futura pràctica professional.

L’equip del projecte està format per les professores Amaia Lusa García, investigadora principal a la UPC del projecte GEECCO i coordinadora per a la introducció de la perspectiva de gènere en la docència a la UPC; Núria Castell Ariño, professora jubilada del Departament de Ciències de la Computació; Carme Martínez Costa, investigadora del Departament d’Organització d’Empreses; Elisabet Mas de les Valls Ortiz, investigadora del Departament de Física; Noelia Olmedo Torre, del Departament d'Enginyeria Gràfica i de Disseny, i Marta Peña Carrera, investigadora del Departament de Matemàtiques. El projecte també ha comptat amb la participació i suport de Sílvia Gómez Castán, tècnica de l’Oficina d’Igualtat, i d’Irene Jorge Fernández, de la Unitat de Projectes Internacionals.

Es tracta d’un guardó que reconeix la visió estratègica i de llarg recorregut de la UPC, en la que hi contribueixen el grup de treball centrat a incorporar la perspectiva de gènere en la docència (iniciativa vinculada al III Pla d'Igualtat de la UPC), així com l’Institut de Ciències de l’Educació (ICE), especialment en la seva tasca de formació del professorat.

El lliurament d’aquesta distinció ha estat el 23 de setembre, en el marc de la inauguració oficial del curs universitari 2021-2022, que ha tingut lloc a la Universitat de Girona.