L’Intexter mostra en una exposició les conseqüències del gran incendi forestal de 2003 a Sant Llorenç Savall

L’Institut d'Investigació Tèxtil i Cooperació Industrial de Terrassa (INTEXTER) de la UPC acull l’exposició ‘Els incendis forestals a Sant Llorenç Savall’, que mostra, a través de 10 cartells i dos DVD’s, les principals magnituds i conseqüències dels incendis de l’any 2003 a Sant Llorenç Savall .

El mes d’agost de l’any 2003 Sant Llorenç Savall va viure un malson: un gran incendi forestal en el qual van morir 5 persones i que va cremar un total de 4.500 hectàrees de bosc, 1.806 al terme municipal i 1.200 dins del Parc Natural. Gairebé 4 anys després, l’acció dels habitants de la localitat en coordinació amb les institucions està fent, de mica en mica, que el bosc torni a ser el que era.

Els boscos de Sant Llorenç ja es regeneren.
La regeneració dels boscos de Sant Llorenç Savall, després dels tràgics incendis del 10 d’agost de 2003, ja comença a ser una realitat. S’ha tallat la fusta cremada, s’han fet plantades populars, la darrera de les quals serà aquest mes de febrer; ha retornat la fauna gràcies a les menjadores que s’hi han instal·lat; ja s’ha vist volar exemplars d’una espècie de ratpenats endèmica de la zona; s’ha creat una associació de propietaris Bages-Vallès que, en col·laboració amb la Diputació i l’Ajuntament ha dissenyat un pla a 25 anys vista, dotat amb més de dos milions d’euros, per a la recuperació total del bosc.
A més, dins de l’anomenat Pla director de la Vall d’Horta, es preveu protegir les masies que encara tenen activitat de pagès en aquest terme i les que encara hi viuen famílies després de moltes generacions. També es preveu dotar de cobertura de telefonia mòbil tota la vall, solucionant un dels greus problemes que van patir els habitants i els mitjans d’extinció durant els dies de l’incendi. “Ja no es veu tot negre. Ja es veu com el bosc i la vida que hi a dins comença a recuperar-se, al ritme lent que requereix la natura”, afirma optimista Joan Roma, un dels impulsors de l’exposició, administrador de l’Institut d’investigació Tèxtil i Cooperació Industrial del Campus de la UPC a Terrassa (INTEXTER) i regidor de Medi Ambient de Sant Llorenç. També es treballa en un pla de recuperació de la conca alta del riu Ripoll, que elabora l’empresa URS en col·laboració amb la Diputació de Barcelona, els ajuntaments de Sant Llorenç Savall i de Castellar del Vallès, i entitats d’ambdós municipis que, al seu pas per Sant Llorenç i després dels incendis, va quedar greument afectada.
El riu com a fil de la vida.
El pla contempla divulgar la història del riu, donar a conèixer com era, quina activitat hi havia als seu entorn, com ha evolucionat fins a l’actualitat i com es pot millorar el seu estat. En aquests darrers tres anys, i sota la coordinació del Consell Comarcal del Vallès Occidental, el municipi de Sant Llorenç Savall, juntament amb la resta de municipis de la conca dels rius Ripoll, Sorgue i Vaucluse (aquest dos darrers al seu pas per França), i del riu l’italià Sarno, han participat en un projecte europeu anomenat FIL: El riu com a Fil de la Vida, que, entre d’altres objectius, vol valoritzar el riu i el seu entorn.

Tres grans incendis durant 37 anys
Un dels cartells de l’exposició, que es podrà veure durant els mesos de febrer i març, reflecteix la història dels incendis a Sant Llorenç des del 1970. El balanç és d’un total de 2.412 hectàrees cremades en 54 incendis, 3 dels quals sumen casi el total de tot el cremat durant 37 anys: el de l’any 1970 a La Muntada, amb una víctima mortal i 400 ha. destruïdes; el de l’any 1994 amb 130 ha cremades . I, finalment, el darrer de 2003 amb 5 morts i 1.806 hectàrees calcinades i que ja forma part dels titulars de la història negra dels incendis al país. Curiosament, segons explica Roma, els dos incendis amb víctimes mortals i amb més superfície de bosc cremada es van iniciar a la diada de Sant Llorenç, el 10 d’agost de 1970 i de 2003, tots dos possiblement intencionats o per negligència. De fet, el cas del darrer encara es continua investigant. I, curiosament, van ser les pluges del 15 d’agost, en plena onada de calor a tot Europa, les qui van extingit totalment l’incendi desprès de 5 dies d’infern.

L’Intexter i el medi ambient
L’Intexter de la UPC vol acostar amb aquesta exposició als universitaris i al públic en general alguns dels aspectes menys coneguts de la dinàmica que generen els incendis forestals i la recuperació posterior de l’espai i la vida destruïda. En la seva vessant de recerca i d’estudis sobre el medi ambient, l’Intexter ha participat en treballs científics relacionats amb la recuperació posterior a desastres ecològics i en els efectes contaminants d’abocaments, incendis i contaminació d’aigües. Es pot accedir a fotografies de l’incendi del 2003 a Internet: http://www.savall.org/jalbum_incendi/index.html