La UPC, al principal congrés mundial de ciutats intel·ligents

La UPC presenta diversos prototips tecnològics a l’Smart City Expo World Congress, esdeveniment líder en la indústria de les ciutats intel·ligents que reuneix experts i proveïdors en aquest àmbit, i 890 expositors, del 13 al 15 de novembre a la Fira de Barcelona (recinte de Gran Via).

13/11/2018

A l’Smart City Expo World Congress, la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), de la mà del Centre d’Innovació i Tecnologia (CIT UPC), exposa A4EU, una plataforma multirisc de detecció primerenca d’àmbit europeu per anticipar-se als riscos derivats de fenòmens meteorològics i climàtics extrems. Aquesta tecnologia, desenvolupada en el marc del projecte europeu ANYWHERE —liderat pel Centre de Recerca Aplicada en Hidrometeorologia (CRAHI) de la UPC—, ajuda a millorar la coordinació dels equips que actuen en situacions d’emergència i a les poblacions exposades.

Un dels altres prototips que es mostren en aquesta fira, on la UPC comparteix un estand (núm 506, al hall 2) amb el projecte europeu Echord ++ —en el qual participa l’Institut de Robòtica i Informàtica Industrial (CSIC-UPC)—, és un sensor creat en el projecte europeu CAPTOR. Aquests dispositius s’empren per mesurar la qualitat de l’aire (en particular l’ozó troposfèric) a través de projectes pilot a Espanya, Itàlia i Àustria. Els coordinadors d’aquesta iniciativa són Jorge García Vidal i José María Barceló, investigadors del Departament d’Arquitectura de Computadors de la UPC.

A l’estand de la UPC també es podrà veure un sistema de rotació omnidireccional, dissenyat pel Centre de Disseny d'Equips Industrials (CDEI), capaç de rotar 360º a partir de la integració de rodes convencionals i que es pot aplicar en sectors com els de la logística, els hospitals, la mobilitat i el transport. Així mateix, s’exposarà un mòdul de potència escalable i modular, dissenyat pel Centre d'Innovació Tecnològica en Convertidors Estàtics i Accionaments (CITCEA), que permet diferents configuracions per a equips convertidors, els quals permeten gestionar l’energia de forma bidireccional (carregadors per a vehicles elèctrics, entre d’altres).

Projectes i capacitats tecnològiques
Hi ha altres projectes en els que treballa la UPC en l’àmbit de les smart cities i que també es difondran al congrés: PaperChain, un model d’economia circular per a transformar residus de paper en primeres matèries secundàries; Incover, un sistema per produir bioproductes i bioenergia a partir de microalgues cultivades en aigües residuals, i Optima, iniciativa enfocada a desenvolupar equips intel·ligents d'aplicació de fitosanitaris per millorar la qualitat dels aliments. Igualment, es mostrarà una aplicació mòbil que s’anomena Dosaviña, destinada als productors vitícoles que calcula la quantitat òptima de producte fitosanitari i el volum adequat a distribuir en vinyes en espatllera; Biometallum, Metro Haul i Slicenet són altres projectes que es destacaran al congrés.

A més d’aquests projectes i prototips tecnològics creats per centres i grups de recerca, la Universitat mostrarà les seves capacitats tecnològiques en el camp de les ciutats intel·ligents, que abasten la mobilitat intel·ligent, els vehicles elèctrics, la planificació urbana, el data science, les smart grids, la gestió d’emergències, la robòtica, la gestió de residus, les energies renovables, les comunicacions, l’eHealth, l’agricultura de precisió, el packaking biodegradable i els bioprocessos.