Descarregar

El rector Daniel Crespo i les vicerectores Fatiha Nejjari i Josefina Antonijuan, a l'acte de reconeixement a les participants al programa Aquí STEAM UPC

Descarregar

Les 'referents UPC', professores i investigadores que col·laboren amb les escoles i instituts per programar activitats didàctiques i de divulgació científica

Descarregar

Formació en eines, estratègies i recursos a les referents UPC per adaptar les accions i tallers que facin a les aules a un públic més jove

Un total de 35 professores de diferents escoles i facultats de la UPC participen, aquest curs 2021-2022, en la nova edició del programa Aquí STEAM UPC. Una implicació en el foment de vocacions científiques i tecnològiques i d’atracció del talent femení que ha estat reconeguda en un acte l’1 de desembre a la Facultat d’Informàtica de Barcelona (FIB).

03/12/2021

“Trencar estereotips i rols de gènere entre les noies d'entre 9 i 14 anys seria més difícil sense la tasca de les professores i investigadores de la UPC que fan possible el programa Aquí STEAM UPC”. Amb aquestes paraules, el rector de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC), Daniel Crespo, ha agraït la tasca que fan les professores i investigadores de la UPC, les ‘referents UPC’, que col·laboren amb les escoles i instituts per programar activitats didàctiques i de divulgació científica en el marc de la iniciativa Aquí STEAM UPC.

En l’acte que ha tingut lloc l’1 de desembre a la Sala d’Actes de la Facultat d’Informàtica de Barcelona (FIB), el rector també ha posat en relleu les darreres dades de matrícula a la Universitat: “Un 30,15 % del nou estudiantat que ha començat el grau aquest curs acadèmic a la UPC són dones”, i ha afegit que “el percentatge del 30 % arriba a l’objectiu que havia marcat la Universitat per atraure talent femení en posar en marxa el programa, ara fa tres cursos".

I és que l’Aquí STEAM UPC ha iniciat ja la seva tercera edició amb la participació de 35 professores de les diferents escoles i facultats de la Universitat i 23 centres educatius d’arreu de Catalunya i amb l’objectiu d’atraure talent femení als estudis científics i tecnològics i trencar estereotips i rols de gènere entre l’alumnat de primària i secundària de Catalunya. Unes 2.800 nenes i nens de centres educatius ja han participat en les dues primeres edicions de la iniciativa, que compta amb el suport de la Generalitat de Catalunya i la col·laboració del Consorci d’Educació de Barcelona.

La trobada també ha comptat amb la participació de Fatiha Nejjari, vicerectora de Docència i Estudiantat, que ha ressaltat que “un dels objectius d’aquest projecte és també arribar a tots els racons de Catalunya i, en aquest sentit, la implantació territorial de les escoles i facultats de la UPC és cabdal per poder dur a terme aquesta iniciativa”. Per la seva banda, Josefina Antonijuan, vicerectora de Responsabilitat Social i Igualtat, ha destacat que “aquesta trobada també pretén compartir eines i recursos amb totes vosaltres per organitzar activitats de foment de vocacions STEAM amb perspectiva de gènere”.

Arribar a un públic més "petit"
L’acte d’agraïment també ha comptat amb una formació prèvia, impartida per Funbrain, que, amb el títol ‘Activitats STEAM a l’aula primària i secundària’, ha ofert eines, estratègies i recursos a les referents UPC per adaptar les accions i tallers que facin a les aules a un públic més jove, de primària i secundària. El taller, molt participatiu, ha servit per compartir experiències i propostes de millora entre les investigadores. L’acció s'emmarca en el Pla de Promoció dels Estudis i el Pla d'Igualtat de la Universitat.