50è aniversari de la UPC

El curs 2020-2021, marcat encara per la pandèmia, també s’ha destacat per la celebració del 50è aniversari de la UPC.

Un decret de març de 1971 publicava la creació de la Universitat Politècnica de Barcelona, que el 1984 adoptaria el nom actual d’Universitat Politècnica de Catalunya. Tal com manifestava el rector Daniel Crespo: “En aquests 50 anys, la UPC ha esdevingut la universitat tecnològica de referència de Catalunya. Però volem anar més enllà. Hem de mirar cap al futur mantenint aquest esperit de responsabilitat i implicació amb la nostra societat.” Amb aquest objectiu, la Universitat celebra el mig segle d'història fixant com a eix temàtic els disset objectius de desenvolupament global de les Nacions Unides, una agenda per al 2030 centrada en el creixement econòmic, la inclusió social i la protecció del medi ambient.

Des de l’inici, es va pensar en una línia de programació d’activitats molt plural, en què es poguessin incloure les iniciatives dels diferents centres de la Universitat i en què les decisions es prenguessin amb el màxim consens. S'han organitzat 90 esdeveniments en el marc del 50è aniversari amb 56.486 participants, dels quals 45 actes han estat organitzats per les escoles i facultats, en bona part en format virtual i híbrid.

L’adopció d’un logo, creat per l’artista Perico Pastor, i del lema comú ‘La UPC: 50 anys sense límits’ va ajudar a establir estratègies d’imatge comuna a tots els centres i es van fer lones, roll-ups commemoratius i una imatge gràfica i digital comuna en les comunicacions. El fet de no poder fer actes de manera presencial es va contrarestar amb una forta presència als canals digitals, tant al web previst per a la celebració (50.upc.edu) com a les xarxes socials institucionals.

Entre les activitats que cal destacar, hi ha la inauguració del curs universitari català, amb la presència de les màximes autoritats universitàries; la primera edició del Premi Arxiu eTSAB; la jornada de 50 anys de Ciència amb consciència; la trobada d’alumni becats per “la Caixa” i l’exposició “20 anys de cooperació”. Cal destacar també l’elaboració, gràcies a la implicació del Servei de Biblioteques, Publicacions i Arxius, d’un timeline interactiu que permet conèixer les accions més destacades de cada un dels anys d’aquesta efemèride.