Vés al contingut (premeu Retorn)

Sou a: Inici / Responsabilitat i projecció social / Projecció i comunicació

Projecció i comunicació

L’acció comunicativa i de màrqueting durant el curs 2019-2020 s’ha dividit clarament en dues etapes. La primera, de normalitat, va estar molt enfocada a incidir més en aspectes relacionats amb la millora de canals de comunicació preexistents, així com en l’elaboració de continguts de valor. La segona part del curs, condicionada per la pandèmia originada per la COVID-19, va provocar un escenari de comunicació de crisi. La comunicació interna va esdevenir un element crític, per al qual es va propiciar una dinàmica informativa continuada. La informació rellevant i instantània va esdevenir una prioritat que es va emmarcar en la campanya Una UPC protegida. El compromís de tothom i a l’entorn del portal COVID-19. L’elaboració de materials, senyalística i altres elements de suport gràfic van ser elements essencials en la gestió de la crisi.

Es van posar en marxa nous canals d’informació, entre els quals destaca l’app UPC Estudiants, i es van reforçar les comunicacions internes i externes, especialment a partir de productes audiovisuals (es va publicar un manual per facilitar l’edició de vídeo entre la comunitat i el canal institucional de Youtube es va consolidar com un nou canal d’emissions en directe).

En aquest sentit, el confinament de la comunitat universitària va propiciar canvis rellevants en el llenguatge de la divulgació i un increment de continguts audiovisuals, com ara la sèrie de divulgació Cafè & Tech, que va ser produïda durant el confinament. La crisi va afavorir la creació de nous referents científics de la UPC per a la comunicació mediàtica i, des d’una perspectiva d’impacte social, una conscienciació que la ciència és un instrument essencial per superar situacions de crisi social. La transferència del coneixement i la seva divulgació han estat durant el curs més presents que mai.

La necessitat d’informació es va posar també de manifest en les 10.500 consultes informatives que va rebre la Universitat a través del correu electrònic i el telèfon, la major part sobre graus i màster. Internament es van enviar 12 edicions del newsletter al PDI i al PAS (Fil Directe) i altres 9 edicions del newsletter als estudiants Ep! Els comunicats interns van ser una constant al llarg de la crisi.

La comunicació mediàtica també va experimentar un gran canvi quant a contingut. L’evolució de la pandèmia i la tecnologia per lluitar contra la malaltia van focalitzar els interessos dels mitjans (es van atendre 442 peticions periodístiques), i es van impulsar 398 campanyes mediàtiques, que van tenir un resultat quantificat als mitjans de 12.877 impactes, dels quals 3.897 van ser en mitjans escrits, 8.480 en mitjans en línia, 209 en mitjans audiovisuals i 291 a la ràdio.

Als comptes institucionals de les xarxes socials, en acabar el curs, es comptabilitzaven 31.000 seguidors a Twitter (948 tuits); 12.000 seguidors a Facebook (366 publicacions), 9.000 a Instagram (166 publicacions) i 6.600 a Youtube (142 vídeos publicats). Durant el curs s’encetava l’activitat a Telegram (664 seguidors i 114 publicacions).

De la mateixa manera, l’acció de màrqueting dels estudis de la Universitat es va reorientar radicalment. La suspensió de la pràctica totalitat de les fires i certàmens de promoció dels estudis, així com de les tradicionals jornades de portes obertes, va obligar a reformular les accions. Les jornades de portes obertes es van virtualitzar als centres docents (tot i que se’n va fer alguna) i la Universitat va mostrar la seva oferta en certàmens de tipus virtual (s’han renovat tant el portal de futurs estudiants com el web promocional de màsters i el web de l’Escola de Doctorat per incorporar-hi un enfocament més promocional). Aquesta virtualització va propiciar canvis en la manera d’explicar l’oferta i va tenir també com a conseqüència un increment de nous materials de promoció de la Universitat. En total, la UPC va organitzar 128 jornades de portes obertes virtuals per presentar l’oferta de grau (5.900 assistents) i 91 de màster, amb 1.500 assistents. El 29 d’abril i el 24 de maig es van celebrar jornades de portes obertes conjuntes, en les quals van participar la majoria dels centres docents. Les accions de màrqueting es van emmarcar en una campanya publicitària en la qual es van esmerçar 125.000 euros. Les accions de promoció del grau van impactar sobre aproximadament unes 47.200 persones, mentre que les accions de promoció de màster es van adreçar directament a 2.500 persones.

Les activitats d’estiu van ser suprimides arran de la pandèmia de la COVID-19, així com una part important de les activitats del programa Aquí STEAM, que vol atraure el talent femení als estudis de tecnologia i enginyeria i es desenvolupa per a l’alumnat d’entre 9 i 14 anys d’escoles i centres de secundària públics. Tot i així, el curs 19-20 van participar en el programa 1.900 nens i nenes de 27 escoles i centres de secundària públics de tot Catalunya, i 28 professores de la UPC hi van actuar com a referents.