Usted está aquí: Inicio > Más noticias > La Universidad Veracruzana dóna a la UPC una rèplica olmeca

La còpia de la Cabeza Colosal Olmeca és emblema d’una de les gran civilitzacions de Mèxic

La Universidad Veracruzana dóna a la UPC una rèplica olmeca

L’escultura olmeca està situada al jardí de la Torre Girona, davant de l’edifici del BSC, com a mostra dels vincles acadèmics, de col·laboració i d’amistat que uneixen ambdues universitats i és la primera d’aquestes característiques a Europa. L'arribada de la figura ha emmarcat un conveni amb el Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología de los Estados Unidos Mexicanos (CONACYT) per incrementar la recerca i la innovació conjunta i impulsar un programa de beques de postgrau.

25/05/2012
La Universidad Veracruzana de Mèxic ha fet donació a la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC) d’una còpia fidel de la Cabeza Colosal Olmeca, com a mostra d’estima acadèmica i d’amistat amb la Universitat i amb el Barcelona Supercomputing Centre-Centre Nacional de Supercomputació (BSC-CNS), el director del qual, Mateo Valero, és doctor honoris causa per aquesta universitat mexicana.

Es tracta d’una peça única que il·lustra els valors estètics i les capacitats tecnològiques de la civilització olmeca, que es considera mare de les cultures mesoamericanes. Aquesta rèplica de la Cabeza Colosal Olmeca, l’original de la qual es troba ubicada al museu de Xalapa (Mèxic), està al jardí de la Torre Girona, davant de l’edifici del BSC. L’escultura fa 2.9 metres d’alçària i 2.1 metres d’amplada, i pesa gairebé dues tones.

En el si de la cultura olmeca, que es va desenvolupar fa més de 3000 anys (entre 1200 i 400 a.C.) es van assolir moltes fites mesoamericanes, com ara el desenvolupament del calendari, l’escriptura jeroglífica i l’epigrafia. Les Cabezas Colosales són la mostra més important i coneguda de l’art escultòric monumental olmeca. Són figures tallades en basalt i tenen entre 20 i 30 tones de pes.

Aquesta donació és un gest de consolidació de la relació existent entre la UPC i la Universidad Veracruzana i està apadrinada pel BSC-CNS, que s’ha fet càrrec de les gestions, tràmits i despeses d’exportació, trasllat i col·locació de l’escultura als jardins de Torre Girona. La figura representa, així, un símbol dels vincles d’amistat i col·laboració que uneixen les institucions, especialment pel que fa la mobilitat d’estudiantat de màster i de doctorat.

En el marc d’aquesta col·laboració, s'ha signat també un acord amb el Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología de los Estados Unidos Mexicanos (CONACYT) per incrementar la recerca i la innovació conjunta i impulsar un programa de beques de postgrau.

Síguenos en Twitter Abrir el enlace en una nueva ventana
Es noticia
Los estudiantes de nuevo ingreso con plaza universitaria asignada en la convocatoria de septiembre deben formalizar la matrícula el 3 de octubre La nueva asignación de plazas universitarias de los estudiantes preinscritos en la convocatoria de ... [leer +]
El dinosaurio PLEO es una mascota inteligente que simula la reproducción de estos reptiles. Varios proyectos de la UPC se presentan en la XV edición de Ciencia en Acción La Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC) participa en la XV edición del ... [leer +]
Joan Gispets, decano de la Facultad de Óptica y Optometría de Terrassa (en el centro de la imagen); Alfonso Bielsa, presidente del Col·legi Oficial de Ópticos Optometristas de Cataluña (a la izquierda de Joan Gispets); y Lluís Bielsa, vicepresidente del COOOC (a la derecha de Joan Gispets) Más del 70% de los españoles sufre el Síndrome Visual Informático por un uso excesivo de las pantallas El Col·legi Oficial d’Òptics Optometristes de Catalunya (COOOC) y la Facultat d’Òptica i ... [leer +]
Con la colaboración de:
Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología Año de la Ciencia 2007 Ministerio de Ciencia e Innovación
Oficina de Mitjans de Comunicació.
C/ Jordi Girona 31, 08034 Barcelona Tel.: +34 93 401 61 43
oficina.mitjans.comunicacio@(upc.edu)
© UPC Abrir el enlace en una nueva ventana. Universitat Politènica de Catalunya · BarcelonaTech