Esteu aquí: Inici > Més notícies > La Universidad Veracruzana dóna a la UPC una rèplica olmeca

La còpia de la Cabeza Colosal Olmeca és emblema d’una de les gran civilitzacions de Mèxic

La Universidad Veracruzana dóna a la UPC una rèplica olmeca

L’escultura olmeca està situada al jardí de la Torre Girona, davant de l’edifici del BSC, com a mostra dels vincles acadèmics, de col·laboració i d’amistat que uneixen ambdues universitats i és la primera d’aquestes característiques a Europa. L'arribada de la figura ha emmarcat un conveni amb el Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología de los Estados Unidos Mexicanos (CONACYT) per incrementar la recerca i la innovació conjunta i impulsar un programa de beques de postgrau.

25/05/2012
La Universidad Veracruzana de Mèxic ha fet donació a la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC) d’una còpia fidel de la Cabeza Colosal Olmeca, com a mostra d’estima acadèmica i d’amistat amb la Universitat i amb el Barcelona Supercomputing Centre-Centre Nacional de Supercomputació (BSC-CNS), el director del qual, Mateo Valero, és doctor honoris causa per aquesta universitat mexicana.

Es tracta d’una peça única que il·lustra els valors estètics i les capacitats tecnològiques de la civilització olmeca, que es considera mare de les cultures mesoamericanes. Aquesta rèplica de la Cabeza Colosal Olmeca, l’original de la qual es troba ubicada al museu de Xalapa (Mèxic), està al jardí de la Torre Girona, davant de l’edifici del BSC. L’escultura fa 2.9 metres d’alçària i 2.1 metres d’amplada, i pesa gairebé dues tones.

En el si de la cultura olmeca, que es va desenvolupar fa més de 3000 anys (entre 1200 i 400 a.C.) es van assolir moltes fites mesoamericanes, com ara el desenvolupament del calendari, l’escriptura jeroglífica i l’epigrafia. Les Cabezas Colosales són la mostra més important i coneguda de l’art escultòric monumental olmeca. Són figures tallades en basalt i tenen entre 20 i 30 tones de pes.

Aquesta donació és un gest de consolidació de la relació existent entre la UPC i la Universidad Veracruzana i està apadrinada pel BSC-CNS, que s’ha fet càrrec de les gestions, tràmits i despeses d’exportació, trasllat i col·locació de l’escultura als jardins de Torre Girona. La figura representa, així, un símbol dels vincles d’amistat i col·laboració que uneixen les institucions, especialment pel que fa la mobilitat d’estudiantat de màster i de doctorat.

En el marc d’aquesta col·laboració, s'ha signat també un acord amb el Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología de los Estados Unidos Mexicanos (CONACYT) per incrementar la recerca i la innovació conjunta i impulsar un programa de beques de postgrau.

Segueix-nos a Twitter Obriu l'enllaç en una finestra nova
És notícia
Els guardonats de la Festibity La Festibity reconeix la tasca de Xavier Trias en el sector de les noves tecnologies amb una menció honorífica Ahir les instal·lacions del FC Barcelona van acollir, el 28 de maig al vestre, la 13a edició de ... [llegir +]
Imatge del cartell que anuncia la jornada ‘Smart talent, smart projects. El valor dels equips multidisciplinaris’, tema central de la 4a Jornada UPC Alumni El proper dimecres, 3 de juny, tindrà lloc, a la sala d’actes de l'Escola Tècnica Superior ... [llegir +]
Mapa de deformació co-sísmica del terratrèmol del Nepal (25 d’abril de 2015) superposat a una imatge de Google Earth. L’estrella vermella indica la posició de l’epicentre del terratrèmol El terratrèmol del Nepal causa una deformació del terreny de gairebé 1.1 metres, segons un estudi del CTTC Investigadors del Centre Tecnològic de Telecomunicacions de Catalunya (CTTC), vinculat a la ... [llegir +]
Amb la col·laboració de:
Oficina de Mitjans de Comunicació.
C/ Jordi Girona 31, 08034 Barcelona Tel.: +34 93 401 61 43
oficina.mitjans.comunicacio@(upc.edu)