You are here: Home > More news > Distinció 'María de Maeztu' per a l’IRI i el grup de Teledetecció, Antenes, Microones i Superconductivitat de la UPC

New

El Ministeri d’Economia i Competitivitat ha atorgat, en el marc del programa de centres d’excel·lència, la distinció ‘María de Maeztu’ al grup de recerca en Teledetecció, Antenes, Microones i Superconductivitat (CommSensLab) de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) i a l’Institut de Robòtica i Informàtica Industrial (IRI), centre mixt de la UPC i el Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC). Les dues unitats de recerca rebran 500.000 euros anuals per desenvolupar els seus projectes durant quatre anys.

06/04/2017
El grup de Teledetecció, Antenes, Microones i Superconductivitat (CommSensLab) de la UPC centra la seva activitat de recerca en l’electromagnetisme computacional, el disseny de sistemes complexos amb aplicacions en biomedicina i en d’altres àmbits amb l’objectiu de produir ciència d’excel·lència i transferència de coneixement a la indústria. Aquest grup té els seus orígens en el grup de recerca d’Electrofísica, creat l’any 1971. Des de llavors, les seves activitats científiques s’han centrat en l’àmbit de l’enginyeria electromagnètica, treballant les freqüències de ràdio i teledifusió, freqüències de teraherzs (THz) i òptiques, i cobrint el desenvolupament de sistemes de comunicacions.

El CommSensLab ha estat pioner en àmbits com els de la tomografia per a microones, el desenvolupament de les antenes fractals, la definició i el desenvolupament de la missió Soil Moisture and Ocean Salinity (SMOS) de l’Agència Espacial Europea per a l’observació de la temperatura i la salinitat dels mars, la utilització de senyals de navegació com a senyals d’oportunitat per a l’observació de la terra, d’un sistema làser per a la caracterització de l’atmosfera o la primera sèrie de nanosatèl·lits desenvolupats per universitats espanyoles. Aquest àmbit científic de l’electrònica i les comunicacions de la UPC està entre els deu primers del món i compta amb una xarxa de col·laboracions amb més de 50 centres a escala internacional.

Com a nova unitat d’excel·lència ‘María de Maeztu’, el CommSensLab es proposa treballar en els futurs sistemes de comunicacions i observació de l’entorn personal. Concretament, investigarà en la definició d’una nova visió de les comunicacions i la teledetecció, amb la col·laboració de centres internacionals i en la creació i atracció de talent internacional. També preveu construir una nova infraestructura científica i tecnològica en l’àmbit de la computació, la mesura i l’emmagatzematge de dades. Per això, avançarà, per exemple, en les interaccions de les ciències electromagnètiques, en els nous sensors híbrids i en la dimensió multiescala.

D’altra banda, l’IRI, centre mixt format per la UPC i el Consell Superior d'Investigacions Científiques(CSIC), dirigit per Juan Andrade, desenvolupa activitats de recerca en l’àmbit de la robòtica i, concretament, en cinemàtica i disseny de robots mòbils i sistemes intel·ligents de control automàtic.

En el període 2017-2020 l’IRI desenvoluparà un programa estratègic d’investigació en robòtica centrada en humans, destinat a consolidar les seves capacitats científiques, contribuir al lideratge de la recerca espanyola en robòtica i a actuar com a pol d’atracció de talent a nivell internacional.

El concepte de la robòtica centrada en humans pretén incloure moltes situacions diferents en què els robots estan en estret contacte i interactuen amb els éssers humans. Aquestes inclouen, però no es limiten a la robòtica social amb una interacció humà-robot significativa, robòtica col·laborativa en la qual els éssers humans i els robots treballen junts per aconseguir una tasca comuna, o robòtica assistencial, on les tecnologies robòtiques es fan servir per ajudar a la gent gran o a persones discapacitades.

La distinció ‘María de Maeztu’, dins del programa de centres d’excel·lència del Ministeri d’Economia i Competitivitat, reconeix l’excel·lència de les estructures organitzatives de recerca que són més petites que els centres, ubicades sobretot en universitats. A més de l’IRI i el grup de recerca de la UPC, l’han rebut quatre unitats de recerca més.

Aquesta convocatòria té dues finalitats. D’una banda, el reconeixement i acreditació dels millors centres i unitats que destaquen per l’impacte i rellevància internacional dels resultats obtinguts en els últims quatre anys. De l’altra, el finançament dels plans i programes estratègics elaborats per les unitats amb l’objectiu de consolidar les seves capacitats científiques i contribuir al seu lideratge internacional.

Follow us on Twitter Open link in new window
Latest news
From left to right: researchers Eduard Alarcón, Sergi Abadal—holding a tablet in his hands showing the logo of the project and a simulation that is being worked on—and Albert Cabellos Scientists from the UPC investigate reconfigurable and programmable metamaterials Creating materials with programmable electromagnetic properties, called software-defined ... [read +]
MareNostrum 4 MareNostrum 4 begins operation MareNostrum provides 11.1 petaflops of processing power for scientific research [read +]
UPC rises 46 places in QS World University Rankings 2018 The Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) has risen 46 positions and once again ranks amongst ... [read +]
In collaboration with:
Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología Science Year 2007 Ministerio de Ciencia e Innovación
Oficina de Mitjans de Comunicació.
C/ Jordi Girona 31, 08034 Barcelona Tel.: +34 93 401 61 43
oficina.mitjans.comunicacio@(upc.edu)