You are here: Home > More news > Estudiants de la UPC llançaran a l’espai el nanosatèl·lit CubeSat-4 per observar la Terra

New

En el marc del programa Fly Your Satellite! de l’ESA

Un grup de 18 estudiants de grau, màster i doctorat de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) és l’únic equip espanyol seleccionat entre els sis finalistes de la segona edició del programa Fly Your Satellite!, convocat per l’Agència Espacial Europea (ESA). El CubeSat-4, un nanosatèl·lit creat al Nano Sat Lab de la UPC en gran part amb tecnologia pròpia, s’utilitzarà per obtenir informació de l’observació de la Terra i el llançament està previst per a l’any 2019.

28/07/2017
L’equip 3Cat-4 de la UPC, que té el suport de l’Institut d’Estudis Espacials de Catalunya (IEEC), està format per 18 estudiants i liderat pel professor Adriano Camps, del grup de recerca en Teledetecció i que forma part de l’IEEC. Amb el seu projecte, el CubeSat-4, volen demostrar les capacitats dels nanosatèl·lits per a l’observació de la Terra utilitzant instruments passius.

El CubeSat-4 portarà a bord un instrument Global Navigation Satellite System– Reflectometry (GNSS-R) capaç de mesurar fenòmens meteorològics diversos, característiques geogràfiques i paràmetres oceànics mitjançant la detecció i anàlisi dels senyals reflectides de constel·lacions de satèl·lits de navegació (GPS, GLONASS, Galileu, Beidou…). A banda de les seves capacitats de teledetecció, aquest nanosatèl·lit també embarcarà un radiòmetre de banda L passiva implementat amb un SDR comercial (Software-Defined Radio). Juntament amb aquestes dues càrregues útils, el CubeSat-4 també integra un detector Automatic Identification System (AIS) que li permetrà realitzar un seguiment dels vaixells en les seves rutes intercontinentals. A més, el nanosatèl·lit de la UPC combina aquests tres experiments mirjançant una sola placa.

El projecte compta també amb dos receptors (Ground Stations) a la Terra, situats a Barcelona i al Parc Astronòmic del Montsec, a través dels quals es rebran les dades que el satèl·lit capti des de l’espai. En aquest cas, s’utilitzarà una banda de freqüència Radio Mateo amb l’objectiu que les dades que es captin es puguin compartir amb diferents organismes.

El CubeSat-4 és un nanosatèl·lit creat, en un 80%, amb tecnologia pròpia de la UPC. Tant la placa de comunicació com la interfície interna han estat dissenyats pel mateix equip. Els pocs materials comercials utilitzats han estat adquirits mitjançant l’empresa d’informàtica ISIS i GOMSpace.

Es tracta d’un projecte multidisciplinari on participen alumnes de diferents àmbits i enginyeries. Compta amb quatre estudiants de doctorat, vinculats als departaments de Teoria del Senyal i Comunicacions i d’Enginyeria Telemàtica, i a l’Escola Tècnica Superior d'Enginyeria de Telecomunicació de Barcelona (ETSETB), liderats per Joan Adrià Ruiz. També hi participen 11 estudiants de màster, alguns d’ells vinculats també a l’ETSETB i altres a l’Escola d'Enginyeria de Telecomunicació i Aeroespacial de Castelldefels (EETAC), a l’Escola Superior d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT) i a l’Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Industrial de Barcelona (ETSEIB). Així mateix, hi prenen part tres estudiants de grau, un de l’ETAAC, un altre de l’ESEIAAT i un estudiant internacional, de la University of Colorado Boulder.

Únic equip estatal entre finalistes d’Europa
Amb el projecte CubeSat-4, l’equip 3Cat4 de la UPC ha estat un dels sis seleccionats com a finalistes en la segona edició del programa Fly Your Satellite! convocat per l’ESA. Es tracta també de l’únic equip espanyol que participarà en el programa.
Ara, els estudiants començaran a preparar la revisió crítica del disseny, segons les instruccions de l’ESA, que es portarà a terme el 17 de setembre, i on sotmetran la seva documentació tècnica a l’examen de professionals de l’agència.
Després, el programa continuarà amb la fase en què els equips acaben de construir els seus satèl·lits i realitzen proves funcionals.

En òrbita des de l’Estació Espacial Internacional
S’ha previst que l’any 2019 el nanosatèl·lit sigui enviat a l’espai. L’ESA s’encarregarà del llançament cap a l’Estació Espacial Internacional (ISS), des d’on es posarà en òrbita a uns 400 kilòmetres d’alçada durant uns dos anys.
A banda de l’equip català del NanoSat Lab, han estat seleccionats també els equips CELESTA (Université de Montpellier), EIRSAT-1 (University College Dublin / Queens’ University Belfast), ISTnanosat-1 (Instituto Superior Técnico, Portugal), LEDSAT (Università di Roma) i UoS3 (University of Southampton).

Follow us on Twitter Open link in new window
Latest news
From left to right: researchers Eduard Alarcón, Sergi Abadal—holding a tablet in his hands showing the logo of the project and a simulation that is being worked on—and Albert Cabellos Scientists from the UPC investigate reconfigurable and programmable metamaterials Creating materials with programmable electromagnetic properties, called software-defined ... [read +]
MareNostrum 4 MareNostrum 4 begins operation MareNostrum provides 11.1 petaflops of processing power for scientific research [read +]
UPC rises 46 places in QS World University Rankings 2018 The Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) has risen 46 positions and once again ranks amongst ... [read +]
In collaboration with:
Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología Science Year 2007 Ministerio de Ciencia e Innovación
Oficina de Mitjans de Comunicació.
C/ Jordi Girona 31, 08034 Barcelona Tel.: +34 93 401 61 43
oficina.mitjans.comunicacio@(upc.edu)