Arxiu mensual: juny de 2019

Recull de notícies 14 de juny 2019

La majoria de les universitats públiques catalanes denuncien la manca de finançament i l’ofec econòmic, mentre alguna anuncia grans inversions en tecnologia espectacular.

Hem vist com algunes rectores i rectors han denunciat i reclamat obertament als mitjans de comunicació aquests darrers dies, la falta de finançament i l’ofec econòmic que pateixen les universitats públiques catalanes. (*1) (*2).

També hem vist en grans titulars per tots els mitjans un gran esdeveniment:  la propera acollida del súper computador Mare Nostrum 5 que s’ubicarà al BSC-CNS a la UPC (*3). El cost d’aquesta inversió serà sufragat un 10% per la UPC. El nostre rector ha sortit a les fotografies d’aquesta notícia dels mitjans, al costat dels representants institucionals (*4) (no sabem si haurà aprofitat per reclamar un finançament correcte i la rebaixa de les taxes, aprovada i mai executada pel Govern de la Generalitat).                                                                (*5)

Ens alegrem que la nostra universitat aculli i incorpori noves tecnologies per la recerca i la investigació. Esperem que també s’utilitzi per a la docència interna. Però lamentem no veure al nostre rector reclamant i denunciant de manera valenta i contundent, com sí que ho fan els seus col·legues, que el Govern torni a finançar la universitat amb uns pressupostos a l’alçada de la mitja del %PIB dels països de l’OCDE [Catalunya, per sota dels països de l’OCDE en inversió en estudis superiors. Ara.cat] (*6). I també ens agradaria veure al rector UPC exigint que el Govern compleixi amb el compromís adquirit de rebaixa de les taxes universitàries i d’una millora financera. [El Parlament ha aprovat una moció on s’insta el Govern a rebaixar les taxes universitàries en un 30% per al curs 2019-2020, així com a recuperar el finançament de les universitats públiques del 2010, anterior a les retallades, als pressupostos del 2019. ACN. LaVanguardia 07/02/2019] (*7)

Cal posar fi a la precarietat del professorat associat i cal posar fi a la precarietat del PAS, que han patit baixades salarials, augment de jornada sense recompensa, retallades, envelliment de plantilles, no reposició de baixes ni jubilacions, etc. I cal rebaixar les abusives taxes universitàries a Catalunya, que estan apartant a les famílies de classes baixes dels estudis superiors. Volem una universitat de qualitat, amb el millor equipament, ben situada als rànquings, però també pública, correctament finançada, amb la plantilla necessària (PAS i PDI) i amb condicions i sous no precaris,  i amb uns preus (taxes) a l’abast de tothom. Senyor Rector: truqui als mitjans i faci’s moltes fotos per lluitar per tot això.

Ens agradaria que la propera fotografia (o video) del Sr. Torres, Rector de la UPC, fos a la Plaça de Sant Jaume o davant del Parlament, al costat dels seus col·legues, i acompanyats de tot el col·lectiu universitari ( estudiants, PAS i PDI), pressionant al Govern per complir els seus compromisos sobre taxes i finançament.  Nosaltres hi vindríem, i tant!

(*1) La UAB alerta d’un ofec econòmic “insostenible” – Ara.cat    (*2) Els rectors alerten de la pèrdua de qualitat si no s’inverteix en universitats. CCMA.cat

(*3) El BSC-CNS serà la seu d’un dels grans superordinadors europeus: el MareNostrum 5

(*4) El president Pedro Sánchez i el ministre Pedro Duque visiten el Barcelona Supercomputing Center. UPC.edu  (*5) Fons foto: https://www.upc.edu/ca/sala-de-premsa/noticies/el-president-pedro-sanchez-visita-el-barcelona-supercomputing-center

(*6) Catalunya, per sota dels països de la OCDE en inversió en estudis superiors. Ara.cat .       (*7)   El Parlament insta el Govern a rebaixar les taxes universitàries en un 30% i a recuperar el finançament de l’any 2010. La Vanguardia.

El CAU dóna suport a la iniciativa de la ILP Universitats.

La campanya de la ILP Universitats, una Iniciativa Legislativa Popular amb la voluntat de fer efectiva la rebaixa dels preus públics universitaris aprovada en el Parlament l’any 2016.   Trobareu més informació al Twitter @ILPuniversitats i al  web https://ilpuniversitats.cat/