Arxiu mensual: maig de 2023

A mi em sembla molt poc [sobre la pujada salarial]

A mi em sembla molt poc

No m’estranya gens que la CEOE estigui encantada amb aquesta pujada de sous, Miren Etxezarreta.

El passat dimarts l’economista Miren Etxezarreta, professora de la UAB (actualment jubilada) va ser entrevistada per Laura Rosel al programa El matí de Catalunya ràdio, respecte a l’acord entre patronals i els sindicats sistèmics d’increments salarials de fins un 10% en tres anys.

És millor que res, però és molt insuficient. Hauria de recuperar-se el que ja s’ha perdut (8% del 2022); els cistell de la compra ha pujat un 20 per 100. Que els empresaris…, amb el beneficis que estant tenint…, diguin que no podem… És una falsedat; com a mínim recuperar.

El matí de Catalunya ràdio, 9 de maig de 2023: les executives de les patronals CEOE i Cepyme i del sindicat UGT han donat el vistiplau a l’acord per negociar els convenis col·lectius. Unes pujades salarials del 4% per a aquest any i del 3%, per al 2024 i 2025. Per l’economista Miren Etxezarreta, són increments “absolutament insuficients”. La doctora de la London School of Economics considera que no hi ha cap motiu per a l’alegria tot i que “millor això que res”, conclou. “Els preus han pujat només el 2022 un 8%, els salaris com a mínim s’haurien de revaloritzar com les pensions. Amb els beneficis que estant tenint les empreses, no és veritat que no puguin fer-hi més”.

A Catalunya hi molt més que dos sindicats, perquè son només 2 sindicats els que porten la negociació? Etxezarreta va ser molt crítica amb el paper dels sindicats institucionals i el seu paper sistèmic d’acord patronal; també va evidenciar l’experiència de lluita de les persones jubilades.

Miren va respondre també a les preguntes dels tertulians Antonio Baños, Sergi Sol i Lourdes Ciuró.

És escandalós que els salaris hagin baixat tant com han baixat el últims anys, va concloure la doctora Etxezarreta.

Font: Web IAC https://iac.cat/2023/05/11/a-mi-em-sembla-molt-poc/

El sindicalisme rebutja el racisme i l’extrema dreta

Avui, a les 11h, a Lafede.cat (barri del Raval de BCN), s’ha presentat la declaració sindical unitària La classe treballadora no pot permetre ni el racisme ni l’extrema dreta als ajuntaments organitzada per UCFR (Unitat contra el feixisme i el racisme).

Hi ha participat representació dels signants, els sindicat de la Taula sindical de Catalunya (TSC) IAC i CGT, la I-CSC i els sindicats institucionals CCOO i UGT. Tots els presents s’han posicionat contra el feixisme i han denunciat  els intents de trencar la nostra solidaritat impulsant el ‘divideix i venceràs’: amb el racisme, el masclisme i la LGTBIfòbia.

El portaveu de la IAC, David Caño, ha insistit en què, des del sindicalisme, cal marcar un cordó sanitari a VOX com a partit racista i xenòfob. Per D. Caño cal desemmascarar VOX i ens han de trobar units i organitzats per enfrontar-nos a aquesta amenaça. També ha assegurat que la millor manera d’acabar amb VOX és garantir unes condicions laborals i de vida dignes per tothom.

Des de la IAC, ens posicionem, igualment, per no donar cap tipus de suport en les eleccions del 28M als partits que es posicionen a favor de la limitació de drets de ciutadania, la involució democràtica, la repressió social, política i sindical, o la vulneració dels drets econòmics, socials i culturals.

Segons  UCFR la declaració és un nou pas en l’articulació de la Xarxa Sindical Unitària Contra el Feixisme i el Racisme, una nova eina del moviment sindical català per fer front, de manera conjunta, a la creixent amenaça de l’extrema dreta i els discursos de l’odi. La Xarxa és fruit de les jornades sindicals organitzades amb molt èxit el passat gener per UCFR amb el suport de l’Institut de les desigualtats.

Intervenció D. Caño, portaveu de la IAC

Pel 28M rebutgem racismes, feixismes i imposicions totalitàries.

El sindicalisme és i sempre ha de ser una eina clau en la lluita contra el racisme i l’extrema dreta! La unitat fa la força! #StopVOX #StopIdentitaris #NoPassaran

NOTA: imatges i vídeos de UCFR